zrušené TZT v okolí Bratislavy
Zrušené/presmerované TZT v okolí Bratislavy (Podunajsko, Malé Karpaty, Záhorie)
Po zdokumentovaní zmien v trasovaní turistických chodníkoch na území hlavného mesta, prichádzame aj s dokumentovaním zmien v úzkom či širšom okolí Bratislavy. Článok v súčasnosti prináša fotodokumentáciu všetkých dôležitejších zmien, ktoré sa zrealizovali od 60. rokov minulého storočia (skoršie zmeny sú v teréne nevystopovateľné - nezachovali sa žiadne značky a častokrát ani lesné cesty) v južnej polovici Malých Karpát (pomyselnú severnú hranicu v našom prípade tvorí žltá trasa medzi Sološnicou a Doľanmi) a aj v blízkom okolí Bratislavy (nie je zahrnutá iba červená trasa medzi Čunovom a Bodíkmi, keďže väčšia časť zrušeného úseku viedla po hrádzi a značná časť zostávajúceho lesného úseku je kvôli oploteniu nedostupná).
8106: Harmónia - Nad hvezdárňou
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie mapy)
Asfaltka je relatívne málo využívaná a vedie príjemným lesným prostredím.
Niekoľko značiek je stále možné vidieť vedľa spomínanej asfaltky.
Pokračovanie pôvodnej žltej cesty od ukončenia asfaltky, značka sa nachádza hneď na začiatku na strome vľavo od cesty, ale aj na stĺpiku opotenia vedľa bránky.
Pôvodné žlté značky.
Trasa viedla prevažne priamym smerom, len na niektorých lesných križovatkách mierne menila smer. Na oboch križovatkách (na fotkách, v smere do doliny) sa treba držať ľavej cesty.
Záverečný úsek - cesta k lúke (prvá fotka) a najvyšší bod zrušeného úseku trasy (druhá fotka). Trasa následne mierne klesla a napojila sa na súčasnú žltú.
Dnes žltá trasa v smere na Zámčisko pokračuje rovno, v minulosti tu odbočovala doprava. 8107: Častá - Hrad Červený Kameň
Zdokumentovaná celá trasa
Pohľad na cestu medzi Častou a Červeným Kameňom, po ktorej kedysi viedla aj žltá turistická trasa.
Podľa niektorých máp viedla žltá lúkou (skratkou) priamo od hradu, iné ju vedú k dnešnému turistickému rázcestiu a následne po ceste (platné mohli byť viaceré varianty).
Zvyšok značky na strome pri ceste. Viac pozostatkov po značkách je viditeľných v obci Častá.0701: Cesta hrdinov SNP (úsek Kozí chrbát - Tri kamenné kopce)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie mapy)
Rázcestie Kozí chrbát: do 80. rokov viedla červená trasa spolu so zelenou vpravo, dnes pokračuje cestou vľavo.
Pôvodný úsek červenej a zelenej.
Križovanie cesty a následné pokračovanie napravo od nej.
Neplatné značky červenej a zelenej.
Pôvodné rázcestie s dvomi smerovkami vrastenými do stromu a značky na rovnakom strome.
Pokračovanie od bývalého rázcestia a spätný pohľad na bývalú cestu, ktorá sa už na niektorých miestach nedá rozoznať.
Začiatok stúpania.
Lesná cesta je miestami menej výrazná, stále je však priechodná na celom úseku. V pozadí na poslednej fotke vidno Malý Javorník (ide o iný vrch ako ten, na ktorom sa nachádza zariadenie SHMÚ).
Červené značky na tomto úseku.
Napojenie sa na širšiu lesnú cestu. Pôvodne sa však červená napájala na vyššiu cestu (v pozadí), ktorá sa neskôr prestala používať. Neskôr už viedla súčasnou lesnou cestou, kadiaľ dnes vedie lyžiarska trasa.
Šípka zo staršieho variantu platná pre smer Kozí chrbát.
Starší variant viedol vrchnou cestou, novší spodnou. Obe cesty sa po chvíli spoja. Značky sa nachádzajú pri oboch cestách, neplatné sú však všetky, keďže červená trasa dnes už tadiaľto nevedie.
Lyžiarska značka namaľovaná pod bývalou červenou značkou. Väčšia časť tejto lyžiarskej trasy vedie v súbehu so súčasnou červenou turistickou trasou, úseku okolo vrchu Somár sa však vyhýba.
Súčasná podoba lesnej cesty.
Červené značky v záverečnej časti zrušeného úseku.
Vďaka cyklistom vychodený chodník na bývalej červenej trase.
Pôvodne viedla červená trasa chodníkom vľavo, dnes vedie chodníkom vpravo, okolo vrchu Somár. 0701: Cesta hrdinov SNP (úsek Hubalová - Holint)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie mapy)
Vstup do zvernice.
Prvá časť úseku vedie prevažne odlesneným terénom, resp. sa tu nachádzajú iba mladé stromčeky.
So staršími stromami začnú pribúdať aj pôvodné červené značky.
Pôvodné červené značky zo 70. rokov.
Gaštanová alej a v pozadí lúka pri Panskom dome.
Panský dom a cesta cez lúku.
Pohľad na pôvodnú červenú trasu a Taricové skaly v pozadí, kadiaľ vedie červená trasa v súčasnosti.
Pri smerovníku Sedlo Skalka sa pôvodný úsek spája so súčasným. Prechodová brána sa tu nenachádza, vyjsť zo zvernice sa však dá cez dieru v oplotení.
Začiatok tohto úseku.
Prvá značka je viditeľná hneď na začiatku úseku.
Vychodený chodník, ktorý miestami vedie tesne vedľa súčasného modrého chodníka, oddeľuje ich len plot zvernice.
Niektoré značky je problém vôbec nájsť. Rovnako ako v prípade zelenej, červená farba vydržala viac ako biela.
Červená značka na spadnutom betónovom stĺpiku.
Podstatne zachovalejšie červené značky.
Červená značka: či je toto nevydarené dielo prácou značkárov zo 60. rokov alebo sa značku snažil niekto dodatočne obnoviť sa už asi nedozvieme...
Druhá časť úseku sa už nevyužíva.
Cesta sa nevyužíva, je však stále identifikovateľná.
Popri ceste sa dajú vidieť rôzne veci, napríklad ostnatý drôt z oplotenia vrastený do stromu.
Holint, pohľad zo severozápadnej časti lúky.
Miesto, kde sa bývalá trasa napája na súčasnú modrú trasu je stále identifikovateľné a nachádza sa vedľa lúky Holint. Do zvernice sa tu dá dostať cez dieru v plote. To, že cesta pokračovala kedysi priamo, dobre vidno na druhej fotke. Súčasný modrý chodník sa stáča doprava a od tohto momentu až po Sedlo Skalka vedie tesne vedľa plotu.0701: Cesta hrdinov SNP (úsek Sološnícka dolina - Vápenná)
Nezdokumentovaná trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie mapy)
0702: Chodník Jurka Szomolanyiho (úsek Pajštún - Košarisko)
Významová odbočka červenej nahradila samotnú červenú trasu.
Zoškriabaná už neplatná značka pod hradom Pajštún.
Žltá značka pod červenou, medzi dnešným TIM Pod Kozliskom a TIM Staré hájne, nachádza sa neďaleko prvého z uvedených rázcestí. Žltá trasa bola preznačená na červenú najneskôr v roku 1963, je však možné, že pôvodné rázcestie (dnes nazývané Pod Kozliskom) bolo umiestnené severnejšie ako dnes a značka pochádza z úseku medzi Dračím hrádkom a rázcestím s červenou. Ďalej, v smere na Košarisko, sme už totiž žiadne stopy po žltej trase nenašli.
Pôvodne viedla na Košarisko v smere od Kozliska len červená, ako dodnes vidno na niektorých stromoch.
Na tomto mieste prišlo k preloženiu trasy. Pôvodná trasa pokračovala priamo, kým novšia trasa kopírovala plot zvernice. Na novom úseku viedla červená spolu s modrou a tak to zostalo do dnešných dní.
Značky sme našli na troch stromoch. Kým prvá značka sa nachádza približne v strede zrušeného úseku, zvyšné dve sa nachádzajú na jeho začiatku hneď po tom, čo sa bývalá a súčasná trasa rozdelili.
Pôvodná cesta v areáli bývalej zvernice.
Pravdepodobné vyústenie na asfaltku, kde sa červená spájala s modrou a pokračovala vpravo, smerom na Košarisko.
Posledná zo štyroch značiek, ktoré sme na tomto úseku našli, sa nachádza pri asfaltke. Na fotkách je vidno tiež dôvod presmerovania modrej aj červenej trasy. Dnes sú miesta za bránou opäť prístupné, vedie tadiaľto lyžiarska trasa.Červená aj modrá trasa zostali v stave, v akom sa ocitli v polovici 70. rokov. Červená trasa končí na Košarisku a ďalej zrejme nebude nikdy predĺžená.
0710: Ivanka pri Dunaji - Mohyla M. R. Štefánika
Zdokumentovaná celá trasa
Železničná stanica v Ivanke pri Dunaji a koncová značka nachádzajúca sa hneď pri stanici.
Značky na stromoch na Nádražnej ulici.
Staré červené šípky v Ivanke pri Dunaji.
Ako prvý sa v prvej polovici roku 2013 pri mohyle objavil dočasný smerovník zelenej trasy.
Zdokumentovaná celá trasa
Dnes zelená odbočuje doprava, v minulosti pokračovala rovno. Šípka na fotke pribudla v máji 2017, dovtedy nejaký čas táto odbočka nebola poriadne označená.
Pôvodný spoločný úsek červenej a zelenej. Viac fotiek je v článku vyššie, kde sa venujeme práve červenej trase.
Pôvodné rázcestie: strom pohltil dve staré smerovky, nižšie sa zachovali staré turistické značky. Zvyšné smerovky boli zrejme demontované.
Súčasná podoba cesty pod bývalým rázcestím.
Popadané stromy na niekdajšej ceste, vďaka čomu je pohyb po bývalej zelenej trase na viacerých miestach nemožný.
Bývalé zelené značky, ktoré boli naposledy obnovené v 80. rokoch.
Postupne zanikajúca zelená šípka.
Klesanie k potoku.
Zelená trasa na tomto mieste prekonávala potok. A o kúsok ďalej prekonávala tento potok opäť. Napriek tomu, že potok nie je veľmi široký, pôda okolo neho bola značne rozmočená, čo spôsobilo menšie problémy.
Pôvodná cesta vedúca popri potoku. Napriek tomu, že sa už nevyužíva, je stále dosť výrazná.
Jedna z dvoch značiek na konci zrušeného úseku, druhá značka je zatretá a nevýrazná.
V závere úseku opäť ležalo na bývalej ceste niekoľko spadnutých stromov a navyše po nej tiekla voda.
Pohľad v smere na Kozí chrbát: dnes zelená trasa pokračuje ľavou cestou, v minulosti pokračovala pravou, ktorá je dnes na začiatku zapadaná stromami.
V týchto miestach sa pôvodná trasa zelenej oddeľuje od súčasnej, pôvodná viedla údolím (vpravo) a pokračovala cestou na fotke vľavo (cez most ponad potok), dnes pokračuje rovno, do Limbachu.
Fotogenická asfaltová cesta vedúca na Tri Bresty.
Pohľad na miesto, kde zelená opúšťala asfaltku a pokračovala cez les smerom k dnešným záhradám.
Pôvodnú cestu je stále možné rozpoznať vďaka terénu.
Pôvodný most ponad Krkavčí potok.
Križovanie asfaltky vedúcej popri Krkavčom potoku, zelená následne pokračovala cez dnešné vinohrady (vpravo).
V týchto miestach sa spájali zelená trasa s modrou. Cesta vpravo pokračuje do Limbachu (pôvodná modrá trasa), zelená pokračovala rovno.
Cesta cez vinohrady (prvá fotka) a posledný úsek pred vstupom do obce (druhá fotka).
Jeden z mála stromov vo vinohradoch má na sebe zvyšky modrej aj zelenej farby, nie je však možné povedať, či pochádzajú práve z turistického značenia (teda či ide o zvyšky značky).
Posledný úsek cesty v Grinave, v pozadí sa nachádza križovatka s hlavnou cestou a hneď vedľa zastávka autobusu, kde turistické trasy končili.Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie mapy)
Pozn.: číslo 5103 nie je potvrdené, no je pravdepodobné (súčasná trasa 5103 v čase zelenej z Perneku neexistovala a zrejme toto číslo neskôr zdedila).
V dávnejšej minulosti viedli z/do Perneku tri turistické trasy. Tá najkratšia z nich, zelená, viedla do rovnakej lokality ako modrá značka, no jej trasa bola dlhšia, náročnejšia a zaujímavejšia (dlhšia na úseku Pernek - Baba, nie celkovo).
Trasa začínala v Perneku pri autobusovej zastávke (spočiatku viedla od železničnej stanice) a k lesu pokračovala pravdepodobne západnejšou obecnou cestou, pozostatky po nej v obci Pernek sme nenašli nikde. Trasa pokračovala mostíkom ponad potok a následne cestou popod vysoké napätie k lúke. Prvé značky sme objavili až pri tejto lúke v lese vedľa súčasnej cesty.
V súčasnosti je v tejto lokalite navštevovaná predovšetkým lokalita Tri kríže, kam vedie síce strmšia cesta a výstup je náročnejší, výhľady na okolie však stoja za to.
Výhľad od Troch krížov na Pernek a okolie.
Spodný úsek sme prešli po roku od hľadania prvej časti trasy zrušenej zelenej. Ako sa ukázalo, naše domnienky sa ukázali byť správne a trasa zelenej viedla lesom popri lúke tak, ako je to zaznačené v odkaze. Presný chodník sa nezachoval, približne 15 až 20 metrov od neho v súbehu s ním dnes vedie poľná cesta narozhraní lúky a lesa. Značiek sa tu nachádza celkom dosť (viac, než sme čakali), preto s určením pôvodnej trasy nebol väčší problém.
Chodník sa už nezachoval, značky tu ešte nájdeme.
Skromnejší, ale stále celkom slušný výhľad na okolie Perneku od bývalej trasy zelenej.
Zachované značky na mohutných stromoch.
Kým súčasná cesta vedie vľavo, pôvodná viedla vpravo a na mieste vzniku fotografie sa spájali. Na strome v pozadí (v pravej časti fotky) vidno zelenú značku.
Od lúky zelená trasa pokračovala po ceste, ktorá sa zachovala aj dnes, nebýva však veľmi využívaná a na niektorých miestach je zatarasená popadanými stromami. Spočiatku sa značky stratili, po niekoľkých stovkách metrov sme začali značky popri tejto ceste opäť nachádzať. Trasa bývalej zelenej sa napája na śirokú lesnú cestu vedúcu okolo Jastrabníka, ktorá však v čase zelenej ešte neexistovala.
Trasu bývalej zelenej na niektorých miestach prehradili spadnuté stromy. Tých našťastie nebolo veľa, ich obchádzka však dala zabrať.
Chodník sa začal strácať, bol však stále rozpoznateľný aj vďaka terénu. To sme už boli neďaleko spomínanej širokej cesty.
Táto značka bude očividne staršia ako iné, ktoré sme na tejto trase našli.
Trasa bývalej zelenej pred napojením sa na širokú lesnú cestu.
Spätný pohľad: bývalá zelená v smere do Perneku pokračovala vľavo mierne nadol. Za zákrutou existujúcej lesnej cesty sa nachádza posed. Lesná cesta tu v čase zelenej ešte nebola, preto sa tu žiadna križovatka ciest nenachádzala.
Zrušená zelená stúpala od tejto cesty lesom popod k vrcholu južne od Jastrabníka, kde sa nachádza skalný útvar. V tejto lokalite sa na úseku od skalného vrcholu smerom na Pezinskú Babu zachoval aj pôvodný chodník a vrchol býva v menšej miere navštevovaný miestnymi či turistami.
Cestička pod Jastrabníkom.
Skalný útvar na južnom vrchole.
Našli sa aj značky, no spočiatku ich bolo málo a boli ďaleko od seba.
Niektoré značky sú stále zachovalé.
Pri troche šťastia sa dá naraziť aj na lesnú zver.

Stúpanie, v pozadí spevnená plocha.
Tabuľka na hranici vojenského obvodu už toho prežila, zdá sa, dosť.
Cestička na hrebeni.
Vrcholový kameň na Gašparovej.


Značka na strome zatiaľ ˝prežila˝, les za ňou však také šťastie nemal (o rok neskôr tu už strom so značkou nebol).
Pohľad na zvyšky bukového lesa.

Ďalšie rúbanisko.
Na tejto križovatke sa cesta (pravá na fotke) napája na lesnú cestu v lepšom stave.
Pokračovanie na červenú a na Babu.

Spájanie ciest: zelená sem prichádzala sprava, červená vedie vyjazdenejšou ľavou cestou.

5104: Modra - Sološnica (úsek Papiernička - Sklený vrch)
Zdokumentovaná celá trasa
Starší variant
Zelená turistická trasa s číslom 5104 má jedno prvenstvo: je to najdlhšia zelená trasa v Malých Karpatoch. Nečudo, že počas svojej dlhej existencie prešla na niektorých úsekoch zmenami. Najvýznamnejšou zmenou bola tá v lokalite Biela skala, kedy musela byť zelená preložená z dôvodu oplotenia zvernice Biela skala, o ktorej istotne počul každý z vás. Do týchto miest nemala verejnosť prístup od polovice 60-tych rokov až do konca roku 2017, kedy bol vstup do zvernice verejnosti po mnohoročnom úsilí turistických spolkov a aktivistov umožnený. Do roku 2017 bol pohyb po týchto miestach skôr otázkou šťastia - museli ste nájsť odomknutú bránu a dúfať, že vás odtiaľto nikto nevyženie preč. K stretom a nezhodám medzi návštevníkmi a lesnou strážou tu však prichádzalo často.
Zelená pôvodne viedla cestou vľavo (tak ako dnes), no ďalej pokračovala cestou vpravo (ostrý uhol na jej trase).
Dve možné križovatky, kde zelená trasa opúšťala dnešnú asfaltku a pokračovala stúpaním lesnou cestou. Pravdepodobnejšia je možnosť na ľavej fotke, avšak zelené značky sme si pri lesnej ceste nevšimli.
Pohľad z prvej lúky na trase na vrch Jelenec, samotný vrchol však vidno nie je.
Lesná cesta vedúca k Švomlovej lúke bez jednoznačných zelených značiek.
Zelená značka pri Švomlovej lúke, na druhej fotke je strom so značkou viditeľný v pravej časti fotky.
Pohľad zo severu na Švomlovu lúku.
Najstrmší úsek trasy. Pôvodná cesta je rozpoznateľná vďaka terénu.
Rozpoznateľná turistická značka vďaka zvyškom bielej farby. Zelený pás je však najvýraznejší.
Zelené pásy na stromoch, pri ktorých nie je možné určiť, či ide o bývalé turistické alebo lesnícke značky.
Lúka Holint, kadiaľ v minulosti možno tiež viedla zelená značka (aj tu sa nachádza jeden strom so zeleným pásom, avšak s nepotvrdenou značkou).
V týchto miestach zelená trasa opúšťala areál dnešnej zvernice.
Pohľad na bývalú križovatku červenej a zelenej a lesný chodník pokračujúce v smere na Sklený vrch.
Lesná cesta medzi Sklenou hutou a Skleným vrchom, zelená trasa sem vychádzala z lesa (vpravo na fotke).
Pred rázcestím Sklený vrch sa zachovali už len posledné stromy. Ten so smerovníkmi zatiaľ prežil.Novší variant
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Súčasná zelená odbočuje doprava, bývalá pokračovala rovno (dnes tadiaľ vedie náučný chodník k Sivej bani), prípadne viedla cestičkou bližšie k plotu zvernice. V tejto časti sme staré značky nenašli.
Brána do areálu zvernice. Cestička vpravo vedie popri plote k Sivej bani a Červenej bani.
Sivá baňa, kam vedie náučný chodník. V pozadí vidno jazdca na bielom koni.
Stará značka v areáli zvernice, hneď vedľa oplotenia. Túto značku uvidíte aj cestou k Červenej bani (v smere od hradu Červený kameň). Pôvodné oplotenie zvernice sa nachádzalo naľavo od značky.
Značky sú zachovalé, je ich tu však málo.
Pohľad na pôvodnú trasu zelenej v areáli zvernice, ktorá je od konca roku 2017 prístupná verejnosti.
Zelená trasa pravdepodobne viedla aj po tejto ceste, tu sme však už značky nenašli.
Trasa prechádzala týmito miestami a následne klesla do Častianskej doliny.
Zelená značka na strome hneď pod rúbaniskom.
Vedľa cesty vedúcej do Častianskej doliny sme našli štyri dobre zachované zelené značky.
Križovatka ciest, kde sa zelená pravdepodobne napájala na cestu v Častianskej doline. Stopy po značkách tu už nenájdeme, je možné, že v čase zelenej trasy sa tu nachádzal smerovník.
Jediná zelená značka, ktorú sme si všimli v Častianskej doline.
Odbočka ku Gabčovej hájovni, zelená trasa tu pravdepodobne odbočovala doprava.
Široká lesná cesta a krmelec pre zver.
Zelená značka nachádzajúca sa východne od vrchu Egreš na jednom z posledných stromov, ktoré ešte pamätajú zelenú trasu pred rokom 1975.
Lesná cesta opúšťa zvernicu na mieste, kde nie je osadená brána.
Takmer odlesnený vrch Egreš, pred ním vidno oplotenie zvernice.Na záver ešte jedna zmena
5113: Stupava - Lozorno (úsek Lintavy - Močiarna)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Najprv viedla stará trasa popri plote okrajom lúky, vľavo vidno súčasnú trasu zelenej, ku ktorej sa neskôr pridala žltá.
Prvá šípka na trase v smere do Lozorna, ktorú vidno aj zo súčasnej trasy.
Pohľad z opačného smeru.
Pokračovanie zelenej trasy, na trase sa nachádzajú menšie aj väčšie stromy a viacero zvieracích cestičiek.
Netradičná značka, ktorá už neslúži svojmu účelu.
Šípky na trase sú novšieho formátu a aj značky vyzerajú novšie, čo svedčí o tom, že trasa presmerovaná do súčasnej podoby pravdepodobne v 90. rokoch alebo začiatkom 21. storočia.
Menej zachovalá značka pri potoku.
Miesto prechodu cez potok. Oplotenie zvernice sa nachádza hneď vedľa. Na druhej fotke na strome za potokom vidno aj starú zelenú značku.
Zelená trasa pokračovala cez les popri plote.
Súčasná podoba lokality.
Značky na tomto úseku. Druhá značka sa nachádza pred lúkou a následne sme trasu starej zelenej stratili. Ak viedla cez lúku, chodník sa už nezachoval a značky tam nebolo možné umiestniť.
Lúka, ktorou viedla zelená trasa je jediným pekným miestom na pôvodnej trase. Často sa na nej zdržiava srnčia alebo danielia zver, v čase nášho výskytu sme však zver na lúke ani v jej okolí nevideli, iba stopy po zveri. Súčasná trasa však tiež vedie cestou pomedzi lúky.
Pri hornom konci lúky sme našli na jednom mieste dve zelené značky, ktoré sú však menej zachovalé ako ostatné značky. Možno sa celý úsek vedúci cez lúku ešte raz presúval alebo značky pochádzajú z nejakého staršieho variantu trasy.
Dnes vedie zelená spolu so žltou cez areál bývalej zvernice, do ktorej sa dá okrem otvorených brán dostať aj cez mnohé diery v oplotení.
Na úseku medzi lúkou a súčasnou zelenou trasou sme našli iba jednu značku pár metrov od súčasnej trasy, pričom nie je možné povedať, či pochádza z čias obchádzky zvernice alebo sa udiala nejaká ďalšia zmena a chodník sa posunul len o pár metrov východnejšie.2404: Svätý Jur - Lozorno
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Modrá a žltá trasa viedli najneskôr do konca 80. rokov od železničnej stanice v Svätom Jure ulicami Kollárova a Bratislavská. Táto trasa bola priamejšia, no vyhýbala sa spodnej časti námestia v centre mesta a taktiež autobusovej zastávke. Na pôvodnej trase môžeme nájsť na betónových stĺpoch staré spoločné značky modrej a žltej.
Aj v roku 2022 nájdeme pri stanici v Svätom Jure pôvodné kruhové koncové značky.
Staré značky modrej a žltej v Svätom Jure.
Ďalšia zmena nastala v oblasti hradu Biely Kameň a následne ceste k hradisku. V súčasnosti modrá trasa hrad vynecháva, kedysi viedla spolu so žltou k hradu a následne klesla naspäť do údolia. Tento chodník stále existuje, no je pomerne strmý (dnes tadiaľto vedie náučný chodník). Vyústi na asfaltke, v miestach bývalého lyžiarskeho a rekreačného strediska (na asfaltke sa stále nachádza brána a aj turniket - je možné, že kedysi tu bol obmedzený vstup (napr. v zimných mesiacoch) alebo bol vstup regulovaný len na asfaltke a prechod po modrej bol bez obmedzení). K rázcestiu pri hradisku dnes vedie modrá údolím po tejto asfaltke, stúpanie je miernejšie.
Modré značky pod Bielym Kameňom.
Spoločná značka modrej a žltej hneď pri hrade, žltá trasa tu zostala aj naďalej.
Nasledujúci priebeh až po Košarisko bol podobný ako dnes. Trasa sa menila vzhľadom na vznik/zánik niektorých lesných ciest a tiež výstavbu asfaltky medzi Košariskom a Svätým Jurom, až bola napokon presmerovaná do súčasnej polohy.
Kým dnes modrá trasa vedie k rázcestiu Hradisko po asfaltke (dve zákruty na trase), v minulosti (zrejme do 80. rokov) pokračovala priamo popri potoku tak, ako sme to zakreslili v odkaze vyššie. Na tomto úseku nájdeme ešte viacero starých značiek, ktoré sú však preriedené a na niektorých častiach pôvodnej trasy sa už nenachádza nič. Pôvodná trasa sa už nevyužíva, je však stále pomerne priechodná (najmä v zime a zavčasu na jar) až na niektoré úseky, kde sa nachádzajú husté porasty mladých stromčekov. Potok je po väčšinu roka len nevýrazný. Vzhľadom na väčší výskyt zveri (srnčej aj diviačej) treba na tomto úseku zvýšiť opatrnosť (pohyb týmito miestami veľmi neodporúčame, súčasná modrá trasa aj tak vedie neďaleko odtiaľto).
Začiatok úseku, pohľad od asfaltky. Zdanlivo široká cesta však po niekoľkých desiatkach metrov končí.
Pohľad zhora na dolinu, kadiaľ viedla modrá.
Pohľad na pôvodnú modrú trasu, ktorá viedla popri potoku. Na poslednej fotke vidno za stromom so značkou miesto, kde poľovníci prikrmujú zver, na strome vľavo je napísaný nezrozumiteľný zákaz.
Križovanie pôvodnej modrej trasy s lesnou cestou: na prvej fotke vidno lesnú cestu v pozadí, na druhej fotke (fotené z lesnej cesty) vidno v pozadí na strome modrú značku.
Značka, ktorú uvidíte z lesnej cesty, ktorá však podľa mapy vedie len k posedu a ďalej nepokračuje.
Značky, ktoré doslúžili pravdepodobne v 80. rokoch (resp. pred rokom 1991, zrejme však skôr).
Pôvodne jedna značka bola rozdelená na dve.
Pokračovanie pôvodnej modrej, neďaleko súčasnej modrej, ktorá by mala viesť po kopci vpravo v pozadí. Z húštiny vľavo však vybehli divé prasiatka a tak sme už ďalej radšej nepokračovali. Kúsok za touto značkou sa modrá trasa oddelila od potoka a pokračovala miernym stúpaním do kopca vpravo.
Posledná značka v smere na Košarisko, ktorú sme si všimli. Značka sa nachádza neďaleko súčasnej trasy na mieste, kde už nie sú viditeľné žiadne iné stopy po turistickom chodníku.
Pohľad na miesto, kde sa pôvodná trasa napája na súčasnú. Na prvej fotke je pohľad zo súčasnej trasy, ktorá dnes pokračuje cestou vľavo, pôvodný chodník sa nezachoval. Na druhej fotke je pohľad z už neexistujúceho chodníka na zákrutu na súčasnej trase.
Prvá značka na zrušenom úseku (v smere do Svätého Jura). Ide o jedinú značku na tomo úseku, ktorá bola zatretá. Značku je možné vidieť aj zo súčasnej modrej trasy, vďaka nej sa nám podarilo identifikovať záverečnú časť úseku.
Mapy z 80. rokov vedú modrú cez kopec nachádzajúci sa južne od potoka, kde sme však žiadne stopy po modrej nenašli (natrafíte tu akurát slušný výhľad na priľahlé okolie), navyše kvôli terénu by ani taký priebeh možný nebol, ide teda o chybu a mylný posun modrej trasy oproti realite.
Ďalší priebeh modrej trasy bol rozdielny. Kým najstaršia vezria trasy pokračovala v podstate priamym smerom až na rázcestie s červenou Salaš, neskoršia vezria už kopírovala oblúk na súčasnej trase, ktorá vedie po asfaltke (pôvodná cesta, slúžiaca pred výstavbou asfaltky, viedla o niekoľko (desiatok) metrov južnejšie oproti súčasnej asfaltke).
Staré modré značky na úseku Hradisko - Salaš (neďaleko asfaltky).
Tadiaľto v minulosti viedla modrá trasa. Cesta sa nachádza len pár metrov od asfaltky, kadiaľ vedie modrá trasa dnes.
Od Košariska viedla modrá po asfaltke a následne lesnou cestou vedúcou neďaleko asfaltky, ktorá vedie do Lozorna popri Suchom potoku. Asfaltku dnes využívajú najmä cyklisti. Časť turistického chodníka viedla aj rovnakými miestami, kde sa v minulosti nachádzala lesná železnica. Dnes po časti tejto trasy vedie biela lyžiarska trasa z Lozorna na Košarisko, ktorá bola vyznačená v roku 2012. Niektoré značky tejto trasy boli namaľované priamo na miestach značiek pôvodnej modrej. Staré modré značky sú však stále viditeľné, aj keď zmena prišla ešte v 70-tych rokoch. Dôvodom presmerovania trasy bolo zriadenie zvernice v roku 1975, v súčasnosti je pôvodná trasa modrej opäť plne priechodná. Modrá sa však do pôvodnej podoby nevrátila, aj keď tento variant by bol určite lepší, ako súčasné trasovanie do Stupavy. Lyžiarska trasa je na tomto úseku vďaka nedostatočnej nadmorskej výške prakticky zbytočná.
Asfaltka vedúca z Košariska do Lozorna.
Stará značka červenej a modrej, ktorá doslúžila v polovici 70. rokov. V tom čase viedla modrá po asfaltke spolu s červenou, ktorá sa odpájala až za dnešnou bránou zvernice. Práve tá bola príčinou preloženia oboch trás.
Lyžiarska trasa bola vyznačená v roku 2012, niektoré pôvodné modré značky boli premaľované.
Stará modrá značka a pod ňou značka lyžiarskej trasy.
Celá trasa je priechodná, na niektorých častiach úseku sa však v roku 2021 nachádzali popadané stromy, ktoré sťažovali priechod po tejto trase. V roku 2022 bol ale celý úsek plne priechodný bez problémov. Vzhľadom na možnosť využiť asfaltku, táto cesta síce nebýva veľmi využívaná, ale vyšliapaný chodník je viditeľný aj v lete.
Popadané stromy na ceste.
Násyp, ktorý bol v minulosti súčasťou lesnej železnice a neskôr modrej trasy.
Súčasná podoba lesnej cesty.
Modré značky, ktoré neboli premaľované.
Pri malej vodnej nádrži Kubinov kríž modrá trasa vychádzala z lesa a pokračovala po dnešnej asfaltke. O niekoľko stoviek metrov ďalej, smerom do Lozorna, asfaltka opäť prechádza cez starú bránu, von z bývalej zvernice. Tá je dnes otvorená a oplotenie je zhrdzavené a nekompletné, od roku 1975 však bola táto cesta (medzi Lozornom a Košariskom) na nejaký čas nepriechodná.
Vodná nádrž Kubinov kríž.
Staré modré značky neďaleko zelenej vedúcej do Lozorna.
Na súčasnú trasu zelenej sa bývalá modrá napájala neďaleko dnešného TIM Pri Suchom potoku. Zelená tu bola ukončená, modrá pokračovala ďalej. Po presmerovaní do Stupavy bol úsek modrej do Lozorna preznačený zelenou farbou, úsek medzi Košariskom a pôvodným rázcestím modrej a zelenej bol zrušený. Neskôr bola zrušená aj časť trasy (vtedy už zelenej) v Lozorne, k železničnej stanici.
Križovatka ciest: zelená tu bola ukončená, modrá viedla ľavou cestou miernym klesaním (smer Košarisko).
Zelená šípka pri smerovníku Močiarna. Kto má dobrý zrak, všimne si aj starú modrú šípku pod tou zelenou. Na druhej fotke sa nachádza modrá značka kúsok od smerovníka Močiarna. Všetky modré značky sú staršie ako 45 rokov.
Modrá (neskôr zelená) viedli v Lozorne pôvodne po ulici Nová a obchádzali autobusovú zastávku, smerovník v Lozorne bol len pri železničnej stanici. Neskôr bola zelená presunutá o ulicu ďalej (súčasná podoba) a okolo rokov 2003/2004 bol zrušený úsek vedúci k železničnej stanici. Na ňom boli všetky značky zatreté hnedou farbou.
Staré značky na ulici Nová.
Značky vedúce k železničnej stanici boli zatreté hnedou farbou.
Smerovník z roku 1975 už udáva ako koncový bod trasy Stupavu, na mape z roku 1973 bola trasovaná ešte v pôvodnej podobe, do Lozorna (apríl 2012).
Modré značky sme našli aj na ulici Zvončínska, ktorá pokračuje cestou južne od priehrady. Mapy minimálne od roku 1958 však udávajú trasu, akú sme zakraslili v odkaze nižšie. Značky sú možno staršie, prípadne pochádzajú z nejakej obchádzky alebo patrili k neoficiálnej trase, ktorá bola na týchto miestach vyznačená. Pri ceste južne od priehrady a následne v lese sme už stopy po značkách nenašli.
Dve modré značky na ulici Zvončínska, ktoré sme našli. Na prvej fotke vidno už len zvyšky bielej a modrej farby (nachádza sa kúsok od priehradného múru), druhá značka sa nachádza na súčasnej žltej trase a je síce zachovalejšia, ale pôsobí dosť amatérsky. Nie je možné povedať, či značky patrili k modrej trase vedúcej zo Svätého Jura.
Aj novšia podoba trasy do Stupavy prešla zmenami, boli však len drobné a pomerne zanedbateľné. Predtým už do Stupavy jedna modrá trasa viedla, z Marianky cez Borinku a trasou dnešnej žltej z Pajśtúna.
Jedna zo zmien bola zrealizovaná v oblasti Stupava - Obora. Dnes modrá a zelená vedú po ulici o kúsok ďalej, žltá vedúca na Pajštún tu zostala.
Pôvodná trasa je stále priechodná, na poslednej fotke v pozadí vidno rázcestie Šenkárka.
Prvá značka na tomto úseku, v smere cesty na Šenkárku.
Ukážka značiek, ktoré budú viditeľné zrejme ešte niekoľko desaťročí.
Značka, ktorá bola zjavne zrušená ešte skôr, ako bol preložený tento úsek modrej trasy.2407: Modra - Rohožník (úsek Zochova chata - Rohožník)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)

Na začiatočnom úseku nájdeme viacero križovatiek lesných ciest. Na križovatkách na fotkách viedla modrá vždy ľavou cestou (pravá cesta na prvej fotke vedie na Starý kopec).
Klesajúca cesta k potoku, ktorá sa dnes už nevyužíva. Nachádza sa tu aj jedna z najzachovalejších modrých značiek v areáli zvernice, ktorá má už ale tiež najlepšie časy za sebou.
Spätný pohľad na klesajúcu lesnú cestu k potoku.
Po prekonaní potoka pokračovala modrá trasa chvíľu popri ňom.
Zatreté značky v areáli zvernice, niektoré už takmer nevidno. Jednu z nich si prišla obzrieť marcová lienka východná.
Od potoka cesta opäť stúpala. Stromov sa tu zachovalo pomenej, pôvodná cesta je vďaka terénu stále rozpoznateľná.
Pohľad na vyrúbaný les pri hornom úseku zrušenej modrej trasy.
Na mieste, kde modrá trasa opúšťala dnešný areál zvernice sa nachádza široká medzera v oplotení.
Značky na úseku medzi súčasnou modrou trasou a zvernicou, niektoré sú zachovalejšie.
Koniec úseku pred napojením sa súčasnú modrú trasu. Násyp na prvej fotke prehradil pôvodnú cestu a zamedzil jej ďalšiemu používaniu (fotky boli spravené len pár metrov od súčasnej modrej trasy).
Prvá značka sa v smere na Zochovu chatu nachádza hneď na začiatku zrušeného úseku a vidno ju aj zo súčasnej modrej.
Pohľad v smere na Zochovu chatu na bývalé (vľavo) a súčasné (vpravo) pokračovanie modrej trasy.
Staré značky na úseku Hubalová - Panské uhliská.
Súčasná podoba lesnej cesty.
Posledná časť pred napojením na asfaltku.
Modré značky na tomto úseku.
Pohľad z asfaltku na križovatku lesných ciest, kde sa na ňu napájala modrá trasa. Na najhrubšom strome na fotke vľavo sa nachádza značka, ktorú vidno aj z asfaltky.
Jediná modrá značka, ktorú sme si všimli pri asfaltke. Okrem nej sa tu nachádza veľké množstvo zatretých cyklistických značiek. Keďže na hornom úseku asfaltky značky zatreté nie sú, ide pravdepodobne o záškodnícku činnosť niekoho, komu pohyb cyklistov v lese (resp. na tejto asfaltke) prekáža.
Posledné metre lemuje asfaltku tento vysoký múr. Asfaltka sa napája na ďalšiu pri smerovníku Vývrat.
Zabudnutý smerovník pri železničnej stanici v Kuchyni (marec 2014).
Okolité lúky a výhľady.
Gaštanová alej počas jari.
Na tomto mieste sa modrá trasa odpájala od asfaltky. Vďaka šípkam je toto miesto stále identifikovateľné.
Pohľad na šípku ukazujúcu od lúky smerom na asfaltku na Vývrat.
Dnes už neexistujúci chodník, ktorý pokračoval od spomínanej lúky.
Podlhovasté značky na stromoch popri lesnej ceste.
Viaceré značky vidieť aj zdiaľky.
Niektoré značky pôsobia omnoho mladšie, než v skutočnosti sú.
Vďaka šípke na strome sa zatiaľ táto odbočka minúť nedá.
Trasa pokračovala približne týmito miestami. Je však možné, že viedla cez dnešnú omladinu (na fotke vľavo). Značky sme v lese našli až po niekoľkých desiatkach metrov.
Chodník už zanikol, značky zatiaľ zostali.
Pomerne zachovalé značky na tomto úseku trasy.
Už neplatná značka v blízkosti posedu.
Spomínaná cesta, kadiaľ viedla aj modrá trasa.
Stará značka na betónovom stĺpe pri ceste.
Súčasná modrá trasa do Rohožníka vedie po asfaltke, modrá trasa v minulosti sem prichádzala sprava. Treba však pripomenúť, že súčasná modrá trasa je iná, tá pôvodná bola presmerovaná do Kuchyne.
Dve značky dvoch rôznych trás na múriku. Kým šípka na vrchu tu je ešte z čias pôvodnej modrej trasy, značka nižšie by mala byť podľa stavu stále aktuálna.
Cementáreň v Rohožníku sa stala neodmysliteľným symbolom tohto mesta. Mnohí ľudia z okolia sa však sťažujú na zdravotné ťažkosti s ňou spojené, či väčší výskyt rakoviny.
Značka na stĺpe neďaleko železničnej stanice. Pozoruhodné je však to, že značka je novšieho typu, aký sa používa od druhej polovice 80. rokov, no modrá trasa bola presmerovaná o niečo skôr (najneskôr začiatkom 80. rokov). Vysvetlenia sú dve: značka bola zatretá, avšak vytŕčajúce časti bieleho pruhu nie. Krycia farba sa postupne zošúchala a farba pod ňou zostala zachovalejšia. Druhou možnosťou je, že súčasná modrá trasa zo Sedla Skalka bola omylom vyznačená k železničnej stanici v Rohožníku, prípadne v čase jej vzniku ešte nebolo definitívne rozhodnuté o zastavení osobnej železničnej dopravy na tomto úseku (neskôr bola obnovená sezónna doprava, avšak až o vyše 10 rokov).
Novšia železničná stanica v Rohožníku zo 70. rokov, kde končila modrá trasa.2408: Plavecké Podhradie - Skalka (úsek Plavecký hrad - Plavecké Podhr.)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Pôvodné koncové značky modrej a žltej pri železničnej stanici. Na stĺpe tiež vidno zvyšky kruhového označenia z čias, keď sem viedla iba modrá trasa.
Do roku 2019 sa pri stanici nachádzal zvyšok smerovky modrej trasy, ktorá však zrejme pochádzala zo 70. rokov, keď už modrá trasa viedla cez Amonovu lúku a Sklenú hutu.
Pozostatky po značkách nachádzajúce sa len pár desiatok metrov od súčasnej modrej trasy.
Značky pri dnes už neexistujúcej ceste vedúcej k lúke. Tieto značky boli zatreté, postupne sa však opäť ukázala aj modrá farba. Všetky rozpoznateľné značky sme našli len na krátkom úseku v lese pri súčasnej modrej trase.
Neďaleko bývalej modrej trasy sa nachádzajú málo známe pozostatky niekdajšieho kláštora zo 14. storočia.
Tadiaľto viedla kedysi modrá trasa a pokračovala cestou medzi stromami na lúke (v pozadí vpravo).
Pôvodná cesta je na niektorých miestach zarastená a zapadaná konármi, hneď vedľa vedie súčasná cesta (po lúke).
Jediný možný pozostatok značky na tomto úseku trasy, ktorý sme si všimli. Táto značka však nie je jednoznačná - chýbajú stopy po modrej farbe.
Výhľad na východnú časť Plaveckého Podhradia a masív Vápennej v pozadí.
Vyústenie pôvodnej cesty na lúku. Ďalšia časť pôvodnej cesty pokračuje o niekoľko stoviek metrov ďalej (za fotografom), tadiaľto však už modrá trasa zrejme neviedla.
To, či modrá trasa viedla aj okolo jaskýň a ˝lezeckej steny˝ sa nám nepodarilo overiť. Podľa starých máp tadiaľto kedysi viedla cesta až hore pod Vápennú.2409: Plavecký Mikuláš - Smolenice (úsek Plavecký Mikuláš - Brezinky)
Zdokumentovaná časť trasy
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Značky na betónovom stĺpe už na úseku, kadiaľ viedla iba modrá trasa. Biele pásy na prvej fotografii zjavne niekto dodatočne obnovil.
Prierez lesom pod vedením vysokého napätia a výhľad na Plavecký hrad a obec Plavecký Mikuláš.
Modrá značka na skalke.
Pohľad z opačnej strany: lesnú cestu pretína oplotenie a brána.
Rozdelenie ciest: modrá dnes vedie cestou vpravo, kedysi viedla cestou vľavo, ako je vidieť na starých značkách na druhej fotografii. Nevieme však povedať, či ide o trasu modrej z čias, keď ešte viedla cez územie dnešnej zvernice alebo išlo len o ďalší variant trasy, ktorý sa po chvíli opäť spojil so súčasnou trasou. Ak sú značky na druhej fotografii staršie ako 25 rokov, potom je zrejmé, že modrá viedla tadiaľto na lúku a po jej okraji k potoku. Tieto miesta sú však v lete veľmi zarastené, ťažko priechodné a staré značky sa teda hľadajú ťažko.
Šípky pri napojení sa modrej trasy na asfaltku. Prvá šípka (smer Plavecký Mikuláš) ukazovala, že treba odbočiť z asfaltky k potoku, tá druhá (smer Brezinky) zase ukazovala, že treba pokračovať vpravo po asfaltke.
Klesanie k potoku a v pozadí vidno aj spomínanú lúku.
V týchto miestach modrá trasa prekonávala potok, mostík pravdepodobne nebol potrebný.
Dnes už v teréne zostali len staré značky, chodník zanikol. Za značkou vidno oplotenie zvrenice, ešte pred ním sa nachádza asfaltka.
Modré značky pri asfaltke.
Pohľad na bránu zvernice Balunky, ktorá vznikla v roku 1997. Na druhej fotografii vidno časť bývalej modrej trasy, ktorá dnes už nie je prístupná.
Brána na opačnom konci zvernice, neďaleko miesta, kde sa modrá trasa spájala s červenou.2445: Boleráz - Zabité (úsek Boleráz - Majdan)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Železničná stanica v Bolerázi. Niekdajší začiatok modrej trasy.
Zatreté značky v obci Boleráz. Neznalý človek by si skôr pomyslel, že sem viedla červená trasa a nie modrá.
Zatretá značka na konci obce Boleráz.
Pohľad na Malé Karpaty v pozadí.
Bývalá modrá značka za obcou s kostolom v pozadí.
Dnes už neplatné turistické značky.
Cesta zrejme viedla pomedzi kríky, dnes je lepšie ísť cestou vpravo okrajom poľa.
Premostenie jarku, ani v týchto miestach to už nie je veľmi priechodné.
Značky zostali, priechodná cesta už nie.
Križovatka na hranici CHA Všivavec. Modrá odbočuje vľavo, pokračovaním rovno (mimo bývalej trasy modrej) sa po asi desiatich minútach dostaneme k sírovému prameňu.
Bývalá trasa modrej v CHA Všivavec.
Kúsok borovicového lesa.
Vstup do areálu z opačnej strany, od cesty medzi Hornými Orešanmi a Smolenicami. Treba sa držať vyjazdenejšej cesty, tá vľavo zjavne nikam nevedie.
Po križovaní hlavnej cesty viedla modrá trasa opäť lesom.
Lesná cesta so zachovanými modrými značkami.
Modrá šípka posiela vľavo, na dnes už neexistujúci chodník.
Modrá trasa pokračovala lesným chodníkom (na fotke vľavo).
Ďalšia časť modrej trasy, kadiaľ už vychodený chodník nevedie.
Modrá značka uprostred lesa, kadiaľ už žiadny chodník nevedie.
Modré značky pravdepodobne na miestach, kde sa lesný chodník napájal na asfaltovú cestu.
Jeden z mostov bývalej úzkokoľajnej železnice, kadiaľ viedla aj modrá trasa.
Pohľad na teleso zrušenej železnice a bývalú trasu modrej. Na prvej fotografii vidno v pozadí aj most a za ním asfaltku.
Jedna zo zachovaných modrých značiek na tomto úseku.
Modrá viedla aj touto cestou. V pozadí sa nachádza spomínané bývalé depo.
Zatreté značky v lokalite Majdan, našli sme aj jednu nezatretú, avšak už zošúchanú značku.
Majdan, bývalá chemická továreň.Bonus: Stupava
Turistické trasy viedli v minulosti až k železničnej stanici v Stupave. Osobná železničná doprava bola do Stupavy zrušená už v roku 1979, alternatívou sa stala autobusová doprava, ktorá je vedená po priamejšej trase. Turistické trasy však boli na úseku ku stanici zrušené zrejme už skôr (60. roky alebo prvá polovica 70. rokov). Viedla sem žltá z Marianky ale aj modrá trasa. Na úseku medzi parkom (súčasné východisko turistických trás) a stanicou sme našli len jednu starú šípku, iné značky sa zrejme už nezachovali.
Pravdepodobne posledná zachovaná značka na zrušenom úseku ku stanici.
Budova stanice je v žalostnom stave, ale stále stojí. Vlak sa sem však už nikdy nedostane, koľajnice boli odstránené na celom úseku na jar 2012. Kde nájdete staré značky?
Turistické značky na zrušených úsekoch turistických ciest môžete nájsť minimálne na týchto miestach, kadiaľ už turistická trasa dnes nevedie:
- cestná komunikácia Červený Kameň - Častá (žltá)
- lesná cesta medzi TIM Pod Zámčiskom a TIM Nad hvezdárňou (priamo, vynechanie Zámčiska) (žltá)
- ulice v Svätom Jure (alternatívna trasa) (žltá)
- asfaltka z Dobrej Vody popod Dobrovodský hrad smerom na Dlhé rovne (červená)
- hrádza od galérie Danubiana smer Dobrohošť, následne cez Vojku na Šípovú hať (dve rôzne trasy, prvá viedla lesnou cestou okolo Dunaja a následne okolo Vojčianskeho jazera, neskôr už viedla prevažne po hrádzi) (červená)
- lesné cesty medzi Hubalovou a Sedlom Skalka, popod Taricové skaly (červená)
- lesné cesty medzi Sedlom Skalka a Sklenou hutou, v areáli zvernice popri súčasnej modrej trase, následne aj ďalej smerom k Sedlu Uhliská, približne pri trase dnešnej modrej (červená)
- lesný chodník cez Malú Vápennú na Vápennú (červená)
- lesný chodník medzi Brezinkami a hradom Ostrý kameň (priama a strmá trasa) (červená)
- ulice v Ivanke pri Dunaji (značka viedla zo železničnej stanice do roku 2013) (červená)
- lesné cesty medzi Sokolskými chatami, Bojkovou a Rakovou (červená, zelená)
- lesné cesty pod súčasným rázcestím Kozí chrbát 2 (červená, zelená)
- asfaltka a lesné cesty medzi Pílou a Skleným vrchom (zelená)
- lesné cesty medzi Červeným Kameňom a Sklenou hutou v areáli zvernice (zelená)
- lesné cesty medzi Pernekom a Pezinskou Babou (zelená)
- ulice v Svätom Jure (alternatívna trasa) a následne lesný chodník cez hrad Biely Kameň (modrá)
- asfaltka a lesná cesta z Vývratu smer Rohožník (modrá)
- lesné cesty a obec Boleráz (úsek medzi Majdánom a ŽST Boleráz zrušený okolo roku 2001) (modrá)
- lesné cesty medzi Hubalovou a Zochovou chatou v areáli zvernice (modrá)
- lesné cesty medzi Košariskom a zelenou značkou neďaleko TIM Močiarna (modrá)
- lesné cesty medzi Plavecký Mikulášom a Brezinkami (trasa platná pred oplotením zvernice) (modrá)
- lesný chodník medzi TIM Traja jazdci - Pod Veľkou Homoľou (červená, modrá, zelená, žltá)
- ulice a cestné komunikácie vedúce k železničným staniciam v Stupave (modrá), Lozorne (zelená), Perneku (modrá a žltá), Kuchyni (modrá), Rohožníku (modrá), Sološnici (zelená a žltá), Plaveckom Mikuláši (modrá, zelená a žltá) a Hradišti pod Vrátnom (modrá, zelená a žltá)
Fotografia na záver 1: stará značka červenej, modrej a zelenej (pôvodne červenej, zelenej a žltej) na úseku medzi TIM Pod Veľkou homoľou a TIM Traja jazdci. Žltá bola preznačená na modrú na prelome 70. a 80. rokov.
Fotografia na záver 2: modrá značka nachádzajúca sa neďaleko rázcestia žltej trasy a banského náučného chodníka nad Pezinkom. To, či skutočne pochádza z oficiálnej modrej trasy alebo išlo len o nejakú neoficiálnu, sa nám nepodarilo zistiť. Žiadna mapa modrú trasu týmito miestami neviedla a v okolí sme ďalšie modré značky nenašli.
Bonus: ˝putovné˝ značky nájdeme aj mimo Bratislavy. Značka na prvej fotografii sa nachádza v Ivanke pri Dunaji na Bernolákovskej ulici. Aj keď v Ivanke pri Dunaji kedysi červená trasa bola (venujeme sa jej aj v tomto článku), značka na fotografii sem spolu so stĺpom doputovala z úplne iného miesta. Značka na druhej fotografii sa tiež nachádza v Ivanke pri Dunaji, na Pluhovej ulici (touto ulicou turistická trasa nikdy neviedla). Červenú značku na poslednej fotografii nájdeme vo Veľkých Levároch, medzi železničnou stanicou a samotnou obcou.
TIP: všetky dohľadateľné zrušené úseky Cesty hrdinov SNP vrátane historických informácií a ďalších zaujímavých faktov nájdete na samostatnej stránke historia.cestasnp.sk.
Článok bol vydaný v lete 2020 a postupne je dopĺňaný.
Posledná aktualizácia: 16.06.2023