2404: Svätý Jur - Lozorno
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Modrá a žltá trasa viedli najneskôr do konca 80. rokov od železničnej stanice v Svätom Jure ulicami Kollárova a Bratislavská. Táto trasa bola priamejšia, no vyhýbala sa spodnej časti námestia v centre mesta a taktiež autobusovej zastávke. Na pôvodnej trase môžeme nájsť na betónových stĺpoch staré spoločné značky modrej a žltej.
Aj v roku 2022 nájdeme pri stanici v Svätom Jure pôvodné kruhové koncové značky.
Staré značky modrej a žltej v Svätom Jure.
Ďalšia zmena nastala v oblasti hradu Biely Kameň a následne ceste k hradisku. V súčasnosti modrá trasa hrad vynecháva, kedysi viedla spolu so žltou k hradu a následne klesla naspäť do údolia. Tento chodník stále existuje, no je pomerne strmý (dnes tadiaľto vedie náučný chodník). Vyústi na asfaltke, v miestach bývalého lyžiarskeho a rekreačného strediska (na asfaltke sa stále nachádza brána a aj turniket - je možné, že kedysi tu bol obmedzený vstup (napr. v zimných mesiacoch) alebo bol vstup regulovaný len na asfaltke a prechod po modrej bol bez obmedzení). K rázcestiu pri hradisku dnes vedie modrá údolím po tejto asfaltke, stúpanie je miernejšie.
Modré značky pod Bielym Kameňom.
Spoločná značka modrej a žltej hneď pri hrade, žltá trasa tu zostala aj naďalej.
Nasledujúci priebeh až po Košarisko bol podobný ako dnes. Trasa sa menila vzhľadom na vznik/zánik niektorých lesných ciest a tiež výstavbu asfaltky medzi Košariskom a Svätým Jurom, až bola napokon presmerovaná do súčasnej polohy.
Kým dnes modrá trasa vedie k rázcestiu Hradisko po asfaltke (dve zákruty na trase), v minulosti (zrejme do 80. rokov) pokračovala priamo popri potoku tak, ako sme to zakreslili v odkaze vyššie. Na tomto úseku nájdeme ešte viacero starých značiek, ktoré sú však preriedené a na niektorých častiach pôvodnej trasy sa už nenachádza nič. Pôvodná trasa sa už nevyužíva, je však stále pomerne priechodná (najmä v zime a zavčasu na jar) až na niektoré úseky, kde sa nachádzajú husté porasty mladých stromčekov. Potok je po väčšinu roka len nevýrazný. Vzhľadom na väčší výskyt zveri (srnčej aj diviačej) treba na tomto úseku zvýšiť opatrnosť (pohyb týmito miestami veľmi neodporúčame, súčasná modrá trasa aj tak vedie neďaleko odtiaľto).
Začiatok úseku, pohľad od asfaltky. Zdanlivo široká cesta však po niekoľkých desiatkach metrov končí.
Pohľad zhora na dolinu, kadiaľ viedla modrá.
Pohľad na pôvodnú modrú trasu, ktorá viedla popri potoku. Na poslednej fotke vidno za stromom so značkou miesto, kde poľovníci prikrmujú zver, na strome vľavo je napísaný nezrozumiteľný zákaz.
Križovanie pôvodnej modrej trasy s lesnou cestou: na prvej fotke vidno lesnú cestu v pozadí, na druhej fotke (fotené z lesnej cesty) vidno v pozadí na strome modrú značku.
Značka, ktorú uvidíte z lesnej cesty, ktorá však podľa mapy vedie len k posedu a ďalej nepokračuje.
Značky, ktoré doslúžili pravdepodobne v 80. rokoch (resp. pred rokom 1991, zrejme však skôr).
Pôvodne jedna značka bola rozdelená na dve.
Pokračovanie pôvodnej modrej, neďaleko súčasnej modrej, ktorá by mala viesť po kopci vpravo v pozadí. Z húštiny vľavo však vybehli divé prasiatka a tak sme už ďalej radšej nepokračovali. Kúsok za touto značkou sa modrá trasa oddelila od potoka a pokračovala miernym stúpaním do kopca vpravo.
Posledná značka v smere na Košarisko, ktorú sme si všimli. Značka sa nachádza neďaleko súčasnej trasy na mieste, kde už nie sú viditeľné žiadne iné stopy po turistickom chodníku.
Pohľad na miesto, kde sa pôvodná trasa napája na súčasnú. Na prvej fotke je pohľad zo súčasnej trasy, ktorá dnes pokračuje cestou vľavo, pôvodný chodník sa nezachoval. Na druhej fotke je pohľad z už neexistujúceho chodníka na zákrutu na súčasnej trase.
Prvá značka na zrušenom úseku (v smere do Svätého Jura). Ide o jedinú značku na tomo úseku, ktorá bola zatretá. Značku je možné vidieť aj zo súčasnej modrej trasy, vďaka nej sa nám podarilo identifikovať záverečnú časť úseku.
Mapy z 80. rokov vedú modrú cez kopec nachádzajúci sa južne od potoka, kde sme však žiadne stopy po modrej nenašli (natrafíte tu akurát slušný výhľad na priľahlé okolie), navyše kvôli terénu by ani taký priebeh možný nebol, ide teda o chybu a mylný posun modrej trasy oproti realite.
Ďalší priebeh modrej trasy bol rozdielny. Kým najstaršia vezria trasy pokračovala v podstate priamym smerom až na rázcestie s červenou Salaš, neskoršia vezria už kopírovala oblúk na súčasnej trase, ktorá vedie po asfaltke (pôvodná cesta, slúžiaca pred výstavbou asfaltky, viedla o niekoľko (desiatok) metrov južnejšie oproti súčasnej asfaltke).
Staré modré značky na úseku Hradisko - Salaš (neďaleko asfaltky).
Tadiaľto v minulosti viedla modrá trasa. Cesta sa nachádza len pár metrov od asfaltky, kadiaľ vedie modrá trasa dnes.
Od Košariska viedla modrá po asfaltke a následne lesnou cestou vedúcou neďaleko asfaltky, ktorá vedie do Lozorna popri Suchom potoku. Asfaltku dnes využívajú najmä cyklisti. Časť turistického chodníka viedla aj rovnakými miestami, kde sa v minulosti nachádzala lesná železnica. Dnes po časti tejto trasy vedie biela lyžiarska trasa z Lozorna na Košarisko, ktorá bola vyznačená v roku 2012. Niektoré značky tejto trasy boli namaľované priamo na miestach značiek pôvodnej modrej. Staré modré značky sú však stále viditeľné, aj keď zmena prišla ešte v 70-tych rokoch. Dôvodom presmerovania trasy bolo zriadenie zvernice v roku 1975, v súčasnosti je pôvodná trasa modrej opäť plne priechodná. Modrá sa však do pôvodnej podoby nevrátila, aj keď tento variant by bol určite lepší, ako súčasné trasovanie do Stupavy. Lyžiarska trasa je na tomto úseku vďaka nedostatočnej nadmorskej výške prakticky zbytočná.
Asfaltka vedúca z Košariska do Lozorna.
Stará značka červenej a modrej, ktorá doslúžila v polovici 70. rokov. V tom čase viedla modrá po asfaltke spolu s červenou, ktorá sa odpájala až za dnešnou bránou zvernice. Práve tá bola príčinou preloženia oboch trás.
Lyžiarska trasa bola vyznačená v roku 2012, niektoré pôvodné modré značky boli premaľované.
Stará modrá značka a pod ňou značka lyžiarskej trasy.
Celá trasa je priechodná, na niektorých častiach úseku sa však v roku 2021 nachádzali popadané stromy, ktoré sťažovali priechod po tejto trase. V roku 2022 bol ale celý úsek plne priechodný bez problémov. Vzhľadom na možnosť využiť asfaltku, táto cesta síce nebýva veľmi využívaná, ale vyšliapaný chodník je viditeľný aj v lete.
Popadané stromy na ceste.
Násyp, ktorý bol v minulosti súčasťou lesnej železnice a neskôr modrej trasy.
Súčasná podoba lesnej cesty.
Modré značky, ktoré neboli premaľované.
Pri malej vodnej nádrži Kubinov kríž modrá trasa vychádzala z lesa a pokračovala po dnešnej asfaltke. O niekoľko stoviek metrov ďalej, smerom do Lozorna, asfaltka opäť prechádza cez starú bránu, von z bývalej zvernice. Tá je dnes otvorená a oplotenie je zhrdzavené a nekompletné, od roku 1975 však bola táto cesta (medzi Lozornom a Košariskom) na nejaký čas nepriechodná.
Vodná nádrž Kubinov kríž.
Staré modré značky neďaleko zelenej vedúcej do Lozorna.
Na súčasnú trasu zelenej sa bývalá modrá napájala neďaleko dnešného TIM Pri Suchom potoku. Zelená tu bola ukončená, modrá pokračovala ďalej. Po presmerovaní do Stupavy bol úsek modrej do Lozorna preznačený zelenou farbou, úsek medzi Košariskom a pôvodným rázcestím modrej a zelenej bol zrušený. Neskôr bola zrušená aj časť trasy (vtedy už zelenej) v Lozorne, k železničnej stanici.
Križovatka ciest: zelená tu bola ukončená, modrá viedla ľavou cestou miernym klesaním (smer Košarisko).
Zelená šípka pri smerovníku Močiarna. Kto má dobrý zrak, všimne si aj starú modrú šípku pod tou zelenou. Na druhej fotke sa nachádza modrá značka kúsok od smerovníka Močiarna. Všetky modré značky sú staršie ako 45 rokov.
Modrá (neskôr zelená) viedli v Lozorne pôvodne po ulici Nová a obchádzali autobusovú zastávku, smerovník v Lozorne bol len pri železničnej stanici. Neskôr bola zelená presunutá o ulicu ďalej (súčasná podoba) a okolo rokov 2003/2004 bol zrušený úsek vedúci k železničnej stanici. Na ňom boli všetky značky zatreté hnedou farbou.
Staré značky na ulici Nová.
Značky vedúce k železničnej stanici boli zatreté hnedou farbou.
Smerovník z roku 1975 už udáva ako koncový bod trasy Stupavu, na mape z roku 1973 bola trasovaná ešte v pôvodnej podobe, do Lozorna (apríl 2012).
Modré značky sme našli aj na ulici Zvončínska, ktorá pokračuje cestou južne od priehrady. Mapy minimálne od roku 1958 však udávajú trasu, akú sme zakraslili v odkaze nižšie. Značky sú možno staršie, prípadne pochádzajú z nejakej obchádzky alebo patrili k neoficiálnej trase, ktorá bola na týchto miestach vyznačená. Pri ceste južne od priehrady a následne v lese sme už stopy po značkách nenašli.
Dve modré značky na ulici Zvončínska, ktoré sme našli. Na prvej fotke vidno už len zvyšky bielej a modrej farby (nachádza sa kúsok od priehradného múru), druhá značka sa nachádza na súčasnej žltej trase a je síce zachovalejšia, ale pôsobí dosť amatérsky. Nie je možné povedať, či značky patrili k modrej trase vedúcej zo Svätého Jura.
Aj novšia podoba trasy do Stupavy prešla zmenami, boli však len drobné a pomerne zanedbateľné. Predtým už do Stupavy jedna modrá trasa viedla, z Marianky cez Borinku a trasou dnešnej žltej z Pajśtúna.
Jedna zo zmien bola zrealizovaná v oblasti Stupava - Obora. Dnes modrá a zelená vedú po ulici o kúsok ďalej, žltá vedúca na Pajštún tu zostala.
2405: Myslenice - Tri kamenné kopce
Zdokumentovaná celá trasa
V odkaze je znázornený iba pôvodný priebeh trasy medzi dnešnou časťou Pezinku - Grinavou a obcou Limbach. Trasa bola skrátená po Limbach v 60. rokoch (rovnako aj
zelená trasa), zvyšok úseku bol zrušený bez náhrady. Dnes (podobne ako v minulosti) sa na tomto úseku nachádzajú vinohrady. Z cesty je čiastočný výhľad na Pezinok a okolie, pre lepší výhľad treba navštíviť oblasť Grinavských jazier a Grinavskej vyhliadky, ktorá sa nachádza ďalej na juh od bývalej modrej trasy.
Dnešné cesty čiastočne kopírujú tie pôvodné, nastali však drobné zmeny. Na tomto úseku sme si nevšimli žiadne jednoznačné pozostatky po turistickej trase (nachádza sa tu výhradne vinič a len výnimočne nejaký strom), pôvodné trasovanie sa dá určiť vďaka historickým topografickým mapám. Fotodokumentáciu ako aj bližšie podrobnosti sme v tomto článku uviedli pri zelenej 5101.
Modrá trasa sa zmenila aj v oblasti Šenkárka, zmena sa dotkla úseku v dĺžke necelý kilometer, pôvodná trasa však viedla len pár desiatok metrov južne od tej súčasnej. Pôvodný úsek začína na
tomto mieste (nachádza sa tu aj stará značka) a končí pri turistickom rázcestí Šenkárka. Úsek je zaujímavý predovšetkým vďaka väčšiemu výskytu starých značiek, ktoré sú stále dobre viditeľné (na rozdiel od úseku Limbach - Myslenice, kde sa už nezachovalo nič). Je teda možné odsledovať priamo v teréne, že turistické značky vedia na stromoch vydržať niekoľko desaťročí.
Pôvodná trasa je stále priechodná, na poslednej fotke v pozadí vidno rázcestie Šenkárka.
Prvá značka na tomto úseku, v smere cesty na Šenkárku.
Ukážka značiek, ktoré budú viditeľné zrejme ešte niekoľko desaťročí.
Značka, ktorá bola zjavne zrušená ešte skôr, ako bol preložený tento úsek modrej trasy.
2407: Modra - Rohožník (úsek Zochova chata - Rohožník)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Modrá turistická trasa, ktorá začína na Harmónii v Modre dnes končí v obci Kuchyňa. V tejto obci končila táto trasa napríklad aj v 50-tych rokoch minulého storočia, no neskôr prišlo k jej presmerovaniu od rázcestia Vývrat do Rohožníka, pričom na úseku Vývrat - Kuchyňa ju nahradila žltá. V druhej polovici 70-tych rokov alebo v 80-tych rokoch však bola modrá presmerovaná naspäť do Kuchyne a do Rohožníka opäť žiadna turistická trasa neviedla. To sa zmenilo približne až v roku 2006, kedy bola do Rohožníka predĺžená iná modrá trasa zo Sedla Skalka.
Na úseku Zochova chata - Hubalová prišlo k preloženiu trasy v dôsledku oplotenia zvernice Biela skala. Táto zvernica ˝pohltila˝ tri turistické trasy (resp. ich časti), modrej trasy sa jej zriadenie dotklo najmenej. Na mieste, kde sa pôvodná trasa odkláňala od súčasnej sa nachádza brána do zvernice a vedľa nej je neaktuálna tabuľa upozorňujúca na zákaz vstupu do zvernice. Všetky lesné cesty v zvernice, kadiaľ viedla modrá trasa, sa zachovali a sú priechodné, nie všetky sa však v súčasnosti využívajú.
Modrá trasa dnes pokračuje po asfaltke popri plote (celý úsek Zochova chata - Hubalová vedie v podstate popri plote).
Na začiatočnom úseku nájdeme viacero križovatiek lesných ciest. Na križovatkách na fotkách viedla modrá vždy ľavou cestou (pravá cesta na prvej fotke vedie na Starý kopec).
Klesajúca cesta k potoku, ktorá sa dnes už nevyužíva. Nachádza sa tu aj jedna z najzachovalejších modrých značiek v areáli zvernice, ktorá má už ale tiež najlepšie časy za sebou.
Všetky značky v areáli zvernice boli zatreté, vďaka čomu nie sú z diaľky dobre viditeľné. Vďaka krycej farbe však farba značiek mohla vydržať dlhšie. Značky sú zachovalejšie ako značky zelenej trasy na úseku zrušenom v polovici 60. rokov, z čoho vyplýva, že modrá trasa mohla byť presmerovaná až v 70. rokoch po rozšírení zvernice. Mapa z roku 1973 však udáva variant, ktorý sa podobá na súčasnú modrú trasu.
Spätný pohľad na klesajúcu lesnú cestu k potoku.
Po prekonaní potoka pokračovala modrá trasa chvíľu popri ňom.
Zatreté značky v areáli zvernice, niektoré už takmer nevidno. Jednu z nich si prišla obzrieť marcová lienka východná.
Od potoka cesta opäť stúpala. Stromov sa tu zachovalo pomenej, pôvodná cesta je vďaka terénu stále rozpoznateľná.
Pohľad na vyrúbaný les pri hornom úseku zrušenej modrej trasy.
Na mieste, kde modrá trasa opúšťala dnešný areál zvernice sa nachádza široká medzera v oplotení.
Značky na úseku medzi súčasnou modrou trasou a zvernicou, niektoré sú zachovalejšie.
Koniec úseku pred napojením sa súčasnú modrú trasu. Násyp na prvej fotke prehradil pôvodnú cestu a zamedzil jej ďalšiemu používaniu (fotky boli spravené len pár metrov od súčasnej modrej trasy).
Prvá značka sa v smere na Zochovu chatu nachádza hneď na začiatku zrušeného úseku a vidno ju aj zo súčasnej modrej.
Pohľad v smere na Zochovu chatu na bývalé (vľavo) a súčasné (vpravo) pokračovanie modrej trasy.
Zaujímavosťou je, že zrušený úsek so zvyškami značiek pomerne presne zakreslila turistická mapa z roku 1936. Mapy zo 60. a 70. rokov boli podstatne nepresnejšie a trasu viedli aj cez asfaltku pri Kamennom potoku (severne od zakresleného úseku v odkaze vyššie), kde sme však pozostatky po značkách nenašli a takéto vedenie trasy by bolo nelogické (veľké klesanie a následne opäť stúpanie). Môžeme teda konštatovať, že v posledných desaťročiach pred zriadením zvernice viedla modrá trasa len jedným variantom.
Druhá zmena sa týkala úseku Hubalová - Panské uhliská (ktorý vznikol po preložení červenej trasy v 70. rokoch). Modrá trasa viedla po lesnej ceste, kadiaľ dnes vedie cyklistická trasa (neskôr sa k modrej pridala presmerovaná červená). Dnes vedú trasy priamo popri plote.
Staré značky na úseku Hubalová - Panské uhliská.
Ďalší úsek modrej bol (takmer) totožný s tým dnešným, ďalšia zmena prišla na klesaní modrej trasy z Vysokej na Vývrat, južne od vrchu Pristodolok. Pôvodná trasa viedla po dodnes zachovanej lesnej ceste (ktorá sa už ale veľmi nepoužíva) a následne po asfaltke k rázcestiu Vývrat. Neskôr bol vybudovaný lesný chodník priamo na Vývrat, modrá trasa sa teda vyhla vedeniu po asfaltke.
Aj v tomto prípade sú mapy zo 60. a 70. nepresné a napojenie modrej na asfaltku dávajú južnejšie, ako tomu bolo v skutočnosti.
Súčasná podoba lesnej cesty.
Posledná časť pred napojením na asfaltku.
Modré značky na tomto úseku.
Pohľad z asfaltku na križovatku lesných ciest, kde sa na ňu napájala modrá trasa. Na najhrubšom strome na fotke vľavo sa nachádza značka, ktorú vidno aj z asfaltky.
Jediná modrá značka, ktorú sme si všimli pri asfaltke. Okrem nej sa tu nachádza veľké množstvo zatretých cyklistických značiek. Keďže na hornom úseku asfaltky značky zatreté nie sú, ide pravdepodobne o záškodnícku činnosť niekoho, komu pohyb cyklistov v lese (resp. na tejto asfaltke) prekáža.
Posledné metre lemuje asfaltku tento vysoký múr. Asfaltka sa napája na ďalšiu pri smerovníku Vývrat.
Ako sme spomínali, na dnešnom úseku modrej (Kuchyňa - Vývrat) ešte stále nájdeme aj staré žlté značky, no veľa ich tu už nie je. Súčasná modrá kopíruje takmer presne trasovanie bývalej žltej. V Kuchyni po skončení osobnej dopravy na železničnej trati Zohor - Plavecký Mikuláš bola modrá trasa skrátená len po centrum obce, po obnovení letnej premávky osobných vlakov v roku 2017 modrá trasa nebola opätovne predĺžená. Zatretých značiek v Kuchyni nájdeme ešte veľa, podobne ako v Lozorne, Perneku či Plaveckom Mikuláši.
Žlté značky na úseku Vývrat - Kuchyňa, neďaleko rázcestia Vývrat.
Zabudnutý smerovník pri železničnej stanici v Kuchyni (marec 2014).
Modrá trasa počas doby, keď viedla do Rohožníka, pokračovala od súčasného rázcestia Vývrat pokračovala asfaltkou vedúcou smerom na Rohožník. Túto asfaltku lemujú aleje gaštanov a nájdeme tu aj slušné výhľady a okolité lúky. Asfaltku nevyužívajú motorové vozidlá, takže prostredie je tiché. Môžeme tiež pozorovať pasúci sa dobytok na lúkach a na stromoch sa občas zjaví stará modrá značka.
Neďaleko asfaltky sa nachádza málo známy hrad Kuchyňa, z ktorého sa zachovali len niektoré základy múrov, no aj toto miesto sa oplatí navštíviť. O hrade sa vie veľmi málo a nie je známe ane jeho skutočné meno, taktiež sa pri ceste k nemu nenachádzajú žiadne šípky ani tabule, takže treba byť ostražitý.
Pozostatky hradu Kuchyňa.
Pri asfaltke nájdeme zachovalejšie značky, ale aj značky, ktoré už majú najlepšie časy za sebou a už ich vidno ťažšie.
Zachovalejšie značky na stromoch.
Sympatická gaštanová alej popri ceste.
Okolité lúky a výhľady.
Gaštanová alej počas jari.
Modrá trasa sa odpájala od asfaltky na začiatku lúky hneď za potokom, tak ako je to zakreslené v odkaze nižšie a pokračovala okrajom lúky. Lúka je dnes ohradená elektrickým oplôtkom, chodník popri ňom nevedie, no prejsť sa popri potoku dalo. Od lúky viedla trasa dnes už neexistujúcim lesným chodníkom a napojila sa na širšiu lesnú cestu.
Na tomto mieste sa modrá trasa odpájala od asfaltky. Vďaka šípkam je toto miesto stále identifikovateľné.
Pohľad na šípku ukazujúcu od lúky smerom na asfaltku na Vývrat.
Dnes už neexistujúci chodník, ktorý pokračoval od spomínanej lúky.
V opačnom smere, z Rohožníka, by bolo veľmi obtiažne nájsť pokračovanie modrej trasy, keďže šípka sa tu nenachádza a chodník už nič nepripomína. Modrá trasa do Rohožníka pokračovala po stále existujúcej lesnej ceste. Nachádza sa tu ešte stále množstvo značiek, ktoré sú dobre viditeľné aj z väčšej vzdialenosti. Niektoré sú už poriadne roztiahnuté, čo bolo spôsobené rastom stromov a uplynutím dlhej doby od zrušenia tohto úseku trasy.
Podlhovasté značky na stromoch popri lesnej ceste.
Viaceré značky vidieť aj zdiaľky.
Niektoré značky pôsobia omnoho mladšie, než v skutočnosti sú.
Od lesnej cesty sa modrá trasa odpájala ešte pred východom z lesa a pokračovala chodníkom, ktorý sa už tiež nezachoval. Vďaka šípke na strome sa táto odbočka nedá minúť, bez nej by sme zrejme pokračovanie modrej trasy nenašli, keďže lesný chodník už nič nepripomína a značky sa nájdu až po niekoľkých desiatkach metrov (je možné, že časť trasy išla aj cez dnešnú omladinu). Okrem turistických značiek na stromoch tu nájdeme aj rôzne symboly či ˝podpisy˝ vyrezané do stromov. Trasa prechádza aj okolo posedu a napojí sa na širšiu lesnú cestu, ktorú však po chvíli opustí a pomedzi rodinné domy sa dostáva na prístupovú cestu k nim.
Vďaka šípke na strome sa zatiaľ táto odbočka minúť nedá.
Trasa pokračovala približne týmito miestami. Je však možné, že viedla cez dnešnú omladinu (na fotke vľavo). Značky sme v lese našli až po niekoľkých desiatkach metrov.
Chodník už zanikol, značky zatiaľ zostali.
Pomerne zachovalé značky na tomto úseku trasy.
Už neplatná značka v blízkosti posedu.
Poľná prístupová cesta k domom a záhradám nikam ďalej nevedie a tak miestami pripomína skôr lesnú cestu. Popri tejto ceste nájdeme ešte niekoľko značiek na betónových stĺpoch, tú najvýraznejšiu sme zdokumentovali.
Spomínaná cesta, kadiaľ viedla aj modrá trasa.
Stará značka na betónovom stĺpe pri ceste.
Táto cesta sa po chvíli napája na druhú poľnú cestu, ktorá o malú chvíľu vyústi na asfaltku vedúcu od kameňolomu, po ktorej vedie súčasná modrá trasa (úsek TZT Sedlo Skalka - Rohožník je jeden z najhorších v rámci Malých Karpát). Modrá trasa do Rohožníka pokračovala rovnako, ako súčasná modrá trasa (avšak pozri poznámku nižšie).
Súčasná modrá trasa do Rohožníka vedie po asfaltke, modrá trasa v minulosti sem prichádzala sprava. Treba však pripomenúť, že súčasná modrá trasa je iná, tá pôvodná bola presmerovaná do Kuchyne.
Dve značky dvoch rôznych trás na múriku. Kým šípka na vrchu tu je ešte z čias pôvodnej modrej trasy, značka nižšie by mala byť podľa stavu stále aktuálna.
Cementáreň v Rohožníku sa stala neodmysliteľným symbolom tohto mesta. Mnohí ľudia z okolia sa však sťažujú na zdravotné ťažkosti s ňou spojené, či väčší výskyt rakoviny.
V Rohožníku mala viesť trasa podľa mapy až k hlavnej ceste a okolo dnešnej autobusovej stanice sa postupne dostať až k súčasnej železničnej stanici. Na takto zakreslenom úseku sme však nenašli žiadne stopy po značkách (nenachádza sa tu ani iný legálny priechod cez koľajnice) a šipka od stanice posiela po pár desiatkach metrov doľava, domnievame sa, že išlo o chybu a trasa viedla tak, ako sme zakreslili do mapy. Tento stav však platil až po vybudovaní novej železničnej stanice, približne v polovici 70. rokov, zrejme do zrušenia tohto úseku modrej trasy.
Zopár starých značiek nájdeme na ulici pri železničnej stanici. Veľa ich však nie je, keďže len niekoľko desiatok metrov od stanice vedie súčasná modrá trasa. Trasa bola ukončená na stanici.
Značka na stĺpe neďaleko železničnej stanice. Pozoruhodné je však to, že značka je novšieho typu, aký sa používa od druhej polovice 80. rokov, no modrá trasa bola presmerovaná o niečo skôr (najneskôr začiatkom 80. rokov). Vysvetlenia sú dve: značka bola zatretá, avšak vytŕčajúce časti bieleho pruhu nie. Krycia farba sa postupne zošúchala a farba pod ňou zostala zachovalejšia. Druhou možnosťou je, že súčasná modrá trasa zo Sedla Skalka bola omylom vyznačená k železničnej stanici v Rohožníku, prípadne v čase jej vzniku ešte nebolo definitívne rozhodnuté o zastavení osobnej železničnej dopravy na tomto úseku (neskôr bola obnovená sezónna doprava, avšak až o vyše 10 rokov).
Novšia železničná stanica v Rohožníku zo 70. rokov, kde končila modrá trasa.
Trasa bola presmerovaná do Kuchyne (kam viedla aj predtým) najneskôr začiatkom 80. rokov. Od roku 2005 alebo 2006 vedie do Rohožníka iná modrá trasa, ktorá, ako sme už spomenuli, na jednom úseku kopíruje trasu pôvodnej modrej , končí však na autobusovej stanici.
Pozn.: opísaný úsek sa týkal modrej trasy po tom, čo bola zmenená poloha železničnej trate v Rohožníku a vybudovaná železničná stanica na novom mieste. Pôvodná stanica sa nachádzala na tomto mieste (budovy stále stoja). Nie je však isté, či v tom čase modrá trasa viedla na železničnú alebo autobusovú stanicu, pripadne do Rohožníka ešte vôbec neviedla. Ak viedla na stanicu, je pravdepodobné že viedla priamo po asfaltovej ceste (vedúcej z kameňolomu). Tu sme však žiadne značky viditeľné na prvý pohľad nenašli (nenachádza sa tu však ani veľa starých objektov, stĺpov či stromov).
2408: Plavecké Podhradie - Skalka (úsek Plavecký hrad - Plavecké Podhr.)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Trasa s číslom 2408 prešla v poslednom období dvomi zmenami: bol zrušený úsek trasy v Plaveckom Podhradí vedúci k stanici (okolo roku 2006) a trasa bola predĺžená zo Sedla Skalka do Rohožníka. Podstatné zmeny sa udiali ešte v 60. rokoch minulého storočia, kedy sa takmer celá pôvodná trasa zmenila. Zmena súvisela s výmenou modrej a červenej trasy, ako aj vylepšeniu trasovania z Plaveckého Podhradia (pôvodný úsek sa z hradu nelogicky vracal späť do obce). V tom čase zároveň vznikla žltá trasa 8127 a nahradila časť modrej trasy.
Na úseku vedúcom k železničnej stanici nájdeme ešte viacero zachovalých modrých značiek (spolu so žltou), keďže zmena prebehla relatívne nedávno. Žltá trasa bola na tomto úseku obnovená v roku 2019, k zatretiu starých modrých značiek však neprišlo. Vlaková doprava bola zavedená len cez víkendy v letnej sezóne, preto tento úsek nebýva veľmi využívaný.
Pôvodné koncové značky modrej a žltej pri železničnej stanici. Na stĺpe tiež vidno zvyšky kruhového označenia z čias, keď sem viedla iba modrá trasa.
Do roku 2019 sa pri stanici nachádzal zvyšok smerovky modrej trasy, ktorá však zrejme pochádzala zo 70. rokov, keď už modrá trasa viedla cez Amonovu lúku a Sklenú hutu.
Nasledujúci priebeh trasy (od rázcestia trás v Plaveckom Podhradí) bol minimálne od 50. rokov totožný so súčasným. Výraznejšia zmena nastala za Plaveckým hradom, kedy sa do 60. rokov pôvodná trasa stáčala na juh a vracala do obce Plavecké Podhradie, odkiaľ pokračovala smerom na Vápennú. Súčasné riešenie je jednoznačne lepšie - od Plaveckého hradu sa dá plynulo pokračovať lesom a napojiť sa na červenú trasu, zároveň zostalo zachované spojenie Plavecké Podhradie - Plavecký hrad a Plavecké Podhradie - Vápenná.
Na zrušenom úseku sme našli len zopár pozostatkov po značkách. Ako sa ukázalo, na tomto úseku boli zrušené značky poctivo pozatierané. Väčšia časť trasy však išla cez lúku, takže veľa značiek na tomto úseku zrejme nebolo ani v minulosti.
Dnes modrá trasa odbočuje doľava, v minulosti pokračovala cestou vpravo a viedla späť do dediny.
Pozostatky po značkách nachádzajúce sa len pár desiatok metrov od súčasnej modrej trasy.
Značky pri dnes už neexistujúcej ceste vedúcej k lúke. Tieto značky boli zatreté, postupne sa však opäť ukázala aj modrá farba. Všetky rozpoznateľné značky sme našli len na krátkom úseku v lese pri súčasnej modrej trase.
Neďaleko bývalej modrej trasy sa nachádzajú málo známe pozostatky niekdajšieho kláštora zo 14. storočia.
Tadiaľto viedla kedysi modrá trasa a pokračovala cestou medzi stromami na lúke (v pozadí vpravo).
Pôvodná cesta je na niektorých miestach zarastená a zapadaná konármi, hneď vedľa vedie súčasná cesta (po lúke).
Jediný možný pozostatok značky na tomto úseku trasy, ktorý sme si všimli. Táto značka však nie je jednoznačná - chýbajú stopy po modrej farbe.
Výhľad na východnú časť Plaveckého Podhradia a masív Vápennej v pozadí.
Vyústenie pôvodnej cesty na lúku. Ďalšia časť pôvodnej cesty pokračuje o niekoľko stoviek metrov ďalej (za fotografom), tadiaľto však už modrá trasa zrejme neviedla.
V Plaveckom Podhradí sa pôvodná modrá spája so súčasnou žltou a následne po trase dnešnej žltej pokračovala na Vápennú. V obci sme stopy po modrých značkách na tomto úseku nenašli.
Na nasledujúcom úseku (v smere na Vápennú) viedla modrá podľa máp z 50. a 60. rokov priamo (súčasná źltá sa odkláňa doprava a následne mierne stúpa juhozápadným, neskôr východným smerom. na priamej trase (jediná možnosť je cesta vedúca okolo skál a jaskýň) sme nenašli žiadne stopy po značkách. Je pravdepodobné, že ak tadiaľto modrá trasa niekedy viedla, bola presmerovaná omnoho skôr a v mapách táto zmena nebola uvedená. Prvá časť úseku je dosť strmá, druhá časť je zase zapadaná lístím, konármi aj starými stromami a prejsť týmto úsekom je dosť náročné. Vychodený chodník vedie len k jaskyniam a skalám, ktoré využívajú skalolezci.
To, či modrá trasa viedla aj okolo jaskýň a ˝lezeckej steny˝ sa nám nepodarilo overiť. Podľa starých máp tadiaľto kedysi viedla cesta až hore pod Vápennú.
2409: Plavecký Mikuláš - Smolenice (úsek Plavecký Mikuláš - Brezinky)
Zdokumentovaná časť trasy
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Modrá trasa vedúca z Plaveckého Mikuláša dnes prechádza cez Brezinky popod najvyšší vrch Malých Karpát až do Smoleníc, k železničnej stanici. Len pre zaujímavosť, na mape z roku 1958 je modrá trasa z Plaveckého Mikuláša vedená až do Myjavy, postupne však boli niektoré úseky tejto trasy zrušené a trasa bola rozdelená na viacero modrých trás (dnes ide o trasy č. 2409, 2413, 2435 a 2446).
Trasa medzi Plaveckým Mikulášom a Smolenicami sa výraznejšie zmenila na úseku Plavecký Mikuláš - Brezinky. Menila sa na začiatočnom úseku, no hlavná zmena prišla v 90. rokoch po oplotení veľkej časti lesa z dôvodu výstavby zvernice.
Pôvodne začínala modrá trasa spolu so zelenou a žltou pri železničnej stanici, od nich sa však odpájala ešte pred centrom obce a pokračovala po ceste smerom na Plavecký Peter. Až pred koncom obce odbočovala vpravo. Nie je isté, či viedla po ceste okolo vedenia vysokého napätia tak, ako ju zakreslili do mapy alebo viedla dnes už neexistujúcim chodníkom, no na starých topografických mapách nie sú zaznačené žiadne iné cesty a každá turistická mapa vedie modrú trasu trochu inak: kým mapy z rokov 1958 a 1973 vedú modrú trasu mierne južnejšie ako sme ju zakreslili my, mapy z 80. rokov ju zase vedú severnejšie. Treba však povedať, že všetky tieto mapy boli značne nepresné a skreslené.
Pri pátraní po pôvodnej trase sme našli dve staré modré značky na jednom stĺpe (každá pre jeden smer). Okrem nich sa tu ešte nachádza väčšie množstvo spoločných značiek modrej, zelenej a žltej na úseku medzi železničnou stanicou a súčasným ukončením turistických trás, tento úsek bol však zrušený po roku 2004 a značky teda nie sú také staré.
Značky na betónovom stĺpe už na úseku, kadiaľ viedla iba modrá trasa. Biele pásy na prvej fotografii zjavne niekto dodatočne obnovil.
Hlavnú cestu sme opustili na nenápadnej odbočke, pri poľnej ceste vedúcej okolo vedenia vysokého napätia sme značky nenašli, hľadanie aj tak sťažovala rozbujnená vegetácia v letnom období. Preskúmali sme aj niektoré bočné chodníky, avšak značku sme nenašli. Tá sa našla až na skalke pri chatách neďaleko napojenia sa na súčasnú modrú trasu. Je teda jasné, že modrá minimálne po časti tejto cesty kedysi viedla. Podľa stavu značiek je zrejmé, že tento úsek bol zrušený už skôr ako v 90. rokoch.
Prierez lesom pod vedením vysokého napätia a výhľad na Plavecký hrad a obec Plavecký Mikuláš.
Modrá značka na skalke.
Bývalá trasa modrej sa následne spája so súčasnou, no hneď na to sa opäť rozdeľujú. Súčasná trasa z juhu obchádza oplotený areál, ktorý však nie je taký veľký. Po niekoľkých stovkách metrov sa tieto trasy opäť spájajú, avšak opäť len na malú chvíľu.
Pohľad z opačnej strany: lesnú cestu pretína oplotenie a brána.
Po pár desiatkach metrov modrá trasa opäť opúšťala tú súčasnú, odbočovala vľavo, pravdepodobne popri okraji lúky sa dostala až k potoku a po jeho prekonaní a ostrej zákrute doľava pokračovala po asfaltke, ktorá dnes vedie popri plote zvernice.
Rozdelenie ciest: modrá dnes vedie cestou vpravo, kedysi viedla cestou vľavo, ako je vidieť na starých značkách na druhej fotografii. Nevieme však povedať, či ide o trasu modrej z čias, keď ešte viedla cez územie dnešnej zvernice alebo išlo len o ďalší variant trasy, ktorý sa po chvíli opäť spojil so súčasnou trasou. Ak sú značky na druhej fotografii staršie ako 25 rokov, potom je zrejmé, že modrá viedla tadiaľto na lúku a po jej okraji k potoku. Tieto miesta sú však v lete veľmi zarastené, ťažko priechodné a staré značky sa teda hľadajú ťažko.
Vďaka šípkam sa nám podarilo nájsť miesto, kde modrá trasa prekonávala potok a napájala sa na spomínanú asfaltku. Na úseku pri potoku sa už chodník nezachoval. Popri asfaltke sa až po bránu zvernice nachádza viacero modrých značiek, ktoré doslúžili najneskôr v roku 1997. Vtedy bola postavená zvernica a modrá trasa musela byť presmerovaná.
Šípky pri napojení sa modrej trasy na asfaltku. Prvá šípka (smer Plavecký Mikuláš) ukazovala, že treba odbočiť z asfaltky k potoku, tá druhá (smer Brezinky) zase ukazovala, že treba pokračovať vpravo po asfaltke.
Klesanie k potoku a v pozadí vidno aj spomínanú lúku.
V týchto miestach modrá trasa prekonávala potok, mostík pravdepodobne nebol potrebný.
Dnes už v teréne zostali len staré značky, chodník zanikol. Za značkou vidno oplotenie zvrenice, ešte pred ním sa nachádza asfaltka.
Modré značky pri asfaltke.
Vačšia časť trasy na tomto úseku sa nachádza na oplotených miestach zvernice Balunky, kam sa bežný človek len tak nedostane, preto túto časť nie je možné zdokumentovať. Väčšina trasy však na tomto úseku vedie cez lúky, preto sa v areáli zvernice asi veľa značiek nezachovalo. Cez brány zvernice sme si na prvý pohľad nevšimli žiadne.
Pohľad na bránu zvernice Balunky, ktorá vznikla v roku 1997. Na druhej fotografii vidno časť bývalej modrej trasy, ktorá dnes už nie je prístupná.
Brána na opačnom konci zvernice, neďaleko miesta, kde sa modrá trasa spájala s červenou.
Súčasná asfaltová cesta v zvernici kopíruje pôvodnú cestu, ktorá existuje už mnoho desaťročí. Nie je však známe, kedy bola vyasfaltovaná a rozšírená. V areáli zvernice tiež vyrástlo viacero budov, vrátane sídla spoločnosti, ktorej zvernica patrí.
Na mieste, kde sa modrá trasa spájala s červenou (neďaleko rázcestia Brezinky, chata) sa ešte po roku 2000 nachádzal starý zanedbaný smerovník z 80. rokov, na ktorom bola modrá smerovka preškrtnutá červenou farbou. Odtiaľto už modrá trasa pokračovala tak ako dnes.
Najneskôr v druhej polovici 90. rokov musela byť vyznačená obchádzka do súčasnej podoby. Modrá trasa teda vedie v dlhšom súbehu s červenou a trasa medzi Plaveckým Mikulášom a Brezinkami sa značne predĺžila. Na (nielen) súčasnej modrej trase v priebehu roka 2020 zmizli niektoré turistické smerovníky, takže miestnym poľovníkom alebo lesníkom zrejme vadí pohyb ľudí aj po tejto trase.
2445: Boleráz - Zabité (úsek Boleráz - Majdan)
Zdokumentovaná celá trasa
Približná trasa (kliknite sem pre zobrazenie trasy)
Táto trasa vznikla okolo roku 1991 a v dnešnej podobe vedie z Horných Orešian k horárni Zabité. Pôvodne však bola podstatne dlhšia a začínala v obci Boleráz, pri železničnej stanici. Z Bolerázu však viedla len niekoľko rokov a najneskôr v roku 2002 bola zmenená do súčasnej podoby (na mape z roku 2001 je ešte vedená z Bolerázu, na smerovkách v teréne z roku 2002 už bola vedená z Horných Orešian). Spolu s modrou bola skrátená žltá trasa, ktorá pôvodne viedla z Dolných Orešian do Horných Orešian a po jej trase bola presmerovaná modrá.
Železničná stanica v Bolerázi. Niekdajší začiatok modrej trasy.
V Bolerázi pri stanici sa na stĺpe stále nachádza smerovník (iné sme v teréne už nenašli), ktorý bol namiesto odmontovania zatretý. Okrem toho je aj značne zhrdzavený. V prvom riadku je však pri dôkladnejšom skúmaní rozlúštiteľný názov ˝Všivavec˝, čo je názov CHA, kadiaľ trasa prechádzala.
Smerovník pri stanici v Boleráze.
Pôvodná trasa sa dá v obci ľahko vystopovať vďaka zvyškom značiek, ktoré však boli na stĺpoch a múroch pozatierané. Viaceré z nich však pôsobia omnoho staršie a sú zošúchané. Značky možno vybledli aj preto, že trasa sem viedla len krátko a na tomto úseku sa obnovili len raz alebo dvakrát, teda vrstiev farieb na značkách bolo menej.
Zatreté značky v obci Boleráz. Neznalý človek by si skôr pomyslel, že sem viedla červená trasa a nie modrá.
Zatretá značka na konci obce Boleráz.
Modrá pokračovala z obce Boleráz priamo až ku križovatke na hranici CHA Všivavec, takže nájsť jej trasovanie nie je žiadny problém. Naskytujú sa nám pohľady na Malé Karpaty a okolité polia. Od trasy sa dá vybočiť k vodnej nádrži Boleráz, kam zvyknú chodiť miestni (na tomto úseku sme ich stretli celkom dosť, ďalej už nikoho).
Pohľad na Malé Karpaty v pozadí.
Bývalá modrá značka za obcou s kostolom v pozadí.
Dnes už neplatné turistické značky.
Modrá viedla cez pás zelene pomedzi kríky. Našli sme tu aj staré cestné kamene, takže cesta tu zrejme bola už dlhú dobu. V súčasnosti je však už na viacerých miestach nepriechodná. Hneď vedľa však stále vedú poľné cesty.
Cesta zrejme viedla pomedzi kríky, dnes je lepšie ísť cestou vpravo okrajom poľa.
Premostenie jarku, ani v týchto miestach to už nie je veľmi priechodné.
Značky zostali, priechodná cesta už nie.
Križovatka na hranici CHA Všivavec. Modrá odbočuje vľavo, pokračovaním rovno (mimo bývalej trasy modrej) sa po asi desiatich minútach dostaneme k sírovému prameňu.
Trasa bývalej modrej pokračuje chodníkom cez CHA Všivavec. Podľa stôp pneumatík žiaľ tadiaľto jazdia motorkári či cyklisti pomerne bežne, aj keď celý areál patrí pod 4. stupeň ochrany. (V 4. stupni ochrany oficiálne platí zákaz pohybu mimo značených ciest, čo by znamenalo, že do tohto areálu je vstup úplne zakázaný. Chýbajú však akékoľvek tabuľky označujúce 4. stupeň. Máme za to, že peší pochyb výhradne po existujúcom chodníku by nemal byť problémom).
Na tomto chodníku sa zachovalo ešte veľa turistických značiek, niektoré vyzerajú ako úplne nové. Prostredie pôsobí celkom príjemne, aj keď areál nie je príliš veľký.
Bývalá trasa modrej v CHA Všivavec.
Chodník sa po chvíli napája na širšiu lesnú cestu neďaleko vysielača, okolo ktorého následne prechádza. Táto cesta sa zachovala tiež a aj tu sa nachádzajú značky na stromoch (aj jedna zatretá na stĺpe), je ich tu však menej.
Kúsok borovicového lesa.
Vstup do areálu z opačnej strany, od cesty medzi Hornými Orešanmi a Smolenicami. Treba sa držať vyjazdenejšej cesty, tá vľavo zjavne nikam nevedie.
Modrá trasa po tom, čo opustila CHA Všivavec križovala hlavnú cestu a pokračovala lesnou cestou cez les severne od Vodnej nádrže Horné Orešany. Od tejto cesty sa však po necelých desiatich minútach odpájala. Na tomto mieste sa nachádza šípka, ktorá posiela na dnes už neviditeľný chodník, ktorý prestal byť využívaný. Priesek lesom je však stále rozpoznateľný aj priechodný, odporúčame však pokračovať po lesnej ceste, ktorá sa neskôr, rovnako ako bývalá modrá trasa, napojí na asfaltku vedúcu popri vodnej nádrži.
Po križovaní hlavnej cesty viedla modrá trasa opäť lesom.
Lesná cesta so zachovanými modrými značkami.
Modrá šípka posiela vľavo, na dnes už neexistujúci chodník.
Modrá trasa pokračovala lesným chodníkom (na fotke vľavo).
Ďalšia časť modrej trasy, kadiaľ už vychodený chodník nevedie.
Modrá značka uprostred lesa, kadiaľ už žiadny chodník nevedie.
Modré značky pravdepodobne na miestach, kde sa lesný chodník napájal na asfaltovú cestu.
Modrá pokračovala po ceste, kadiaľ chodia autá na Majdánske, či do Lošonca. Neviedla však až po najbližšiu križovatku, ale viedla skratkou a túto križovatku obchádzala tak, ako je znázornené v odkaze vyššie. Tu už sa chodník ani väčšina pôvodných stromov nazachovali, naopak, nachádza sa tu omladina a malinčie.
Po chvíli sa trasa napojila opäť na asfaltku, ktorá vedie do časti Majdánske. Turistická mapa vedie modrú trasu ponad túto asfaltku, no stopy po značkách ani ceste v lese nie sú, naopak, pri ceste sa značky nachádzajú. Na mape teda bola modrá trasa zaznačená chybne. Po tejto ceste pokračovala až po najbližšiu zákrutu, kde sa cesta stáča doľava.
Po opustení asfaltky pokračovala modrá trasa po telese bývalej lesnej úzkokoľajnej železnice z konca 19. storočia, ktorá slúžila na prevoz dreva do chemickej továrne na Majdánskom. Stopy po telese trate a bývalé mosty nájdeme v teréne ešte aj dnes. Nachádza sa tu aj jeden železničný vagón na súkromnom pozemku. O trati sa viac môžete dozvedieť na
tomto odkaze.
Jeden z mostov bývalej úzkokoľajnej železnice, kadiaľ viedla aj modrá trasa.
Pohľad na teleso zrušenej železnice a bývalú trasu modrej. Na prvej fotografii vidno v pozadí aj most a za ním asfaltku.
Jedna zo zachovaných modrých značiek na tomto úseku.
Trasa z lesa vychádzala na mieste pôvodného depa motorovej trakcie (spomenuté v odkaze vyššie). Dnes sa tam nachádza rodinný dom a pozemok je súkromný, kvôli čomu nás miestni napomenuli, no po vysvetlení, že dokumentujeme pôvodnú turistickú trasu nám ochotne porozprávali o histórii továrne aj lesnej železnice (ak by ste si chceli prejsť túto trasu tiež, odporúčame na Majdan pokračovať priamo po asfaltke a nie cez súkromné pozemky). Na modrú trasu si však nespomínali, aj keď tam žijú už niekoľko desaťročí a trasa prechádzala priamo cez ich pozemok. Zrejme sa využívala len málo a aj preto bola neskôr na tomto úseku zrušená.
Modrá viedla aj touto cestou. V pozadí sa nachádza spomínané bývalé depo.
V lokalite Majdan sa nachádza viacero zatretých modrých značiek na stĺpoch či múroch budov. Trasa sa na súčasnú modrú trasu napájala pri dnešnom rázcestí Majdan, kúpalisko. Pôvodne sem viedla aj žltá trasa z Dolných Orešian, ktorá z Orešianskeho sedla pokračovala na Majdan v súbehu s modrou trasou a neskôr viedla po dnešnej modrej trase do Horných Orešian.
Zatreté značky v lokalite Majdan, našli sme aj jednu nezatretú, avšak už zošúchanú značku.
Majdan, bývalá chemická továreň.
Ako sme už spomenuli, modrá bola zrušená najneskôr v roku 2002, no v podstate celú jej trasu si môžete prejsť aj dnes, ak teda plánujete nenáročný výlet a neviete kam sa vybrať.
Bonus: Stupava
Turistické trasy viedli v minulosti až k železničnej stanici v Stupave. Osobná železničná doprava bola do Stupavy zrušená už v roku 1979, alternatívou sa stala autobusová doprava, ktorá je vedená po priamejšej trase. Turistické trasy však boli na úseku ku stanici zrušené zrejme už skôr (60. roky alebo prvá polovica 70. rokov). Viedla sem žltá z Marianky ale aj modrá trasa. Na úseku medzi parkom (súčasné východisko turistických trás) a stanicou sme našli len jednu starú šípku, iné značky sa zrejme už nezachovali.
Pravdepodobne posledná zachovaná značka na zrušenom úseku ku stanici.
Budova stanice je v žalostnom stave, ale stále stojí. Vlak sa sem však už nikdy nedostane, koľajnice boli odstránené na celom úseku na jar 2012.
Kde nájdete staré značky?
Turistické značky na zrušených úsekoch turistických ciest môžete nájsť minimálne na týchto miestach, kadiaľ už turistická trasa dnes nevedie:
- cestná komunikácia Červený Kameň - Častá (žltá)
- lesná cesta medzi TIM Pod Zámčiskom a TIM Nad hvezdárňou (priamo, vynechanie Zámčiska) (žltá)
- ulice v Svätom Jure (alternatívna trasa) (žltá)
- asfaltka z Dobrej Vody popod Dobrovodský hrad smerom na Dlhé rovne (červená)
- hrádza od galérie Danubiana smer Dobrohošť, následne cez Vojku na Šípovú hať (dve rôzne trasy, prvá viedla lesnou cestou okolo Dunaja a následne okolo Vojčianskeho jazera, neskôr už viedla prevažne po hrádzi) (červená)
- lesné cesty medzi Hubalovou a Sedlom Skalka, popod Taricové skaly (červená)
- lesné cesty medzi Sedlom Skalka a Sklenou hutou, v areáli zvernice popri súčasnej modrej trase, následne aj ďalej smerom k Sedlu Uhliská, približne pri trase dnešnej modrej (červená)
- lesný chodník cez Malú Vápennú na Vápennú (červená)
- lesný chodník medzi Brezinkami a hradom Ostrý kameň (priama a strmá trasa) (červená)
- ulice v Ivanke pri Dunaji (značka viedla zo železničnej stanice do roku 2013) (červená)
- lesné cesty medzi Sokolskými chatami, Bojkovou a Rakovou (červená, zelená)
- lesné cesty pod súčasným rázcestím Kozí chrbát 2 (červená, zelená)
- asfaltka a lesné cesty medzi Pílou a Skleným vrchom (zelená)
- lesné cesty medzi Červeným Kameňom a Sklenou hutou v areáli zvernice (zelená)
- lesné cesty medzi Pernekom a Pezinskou Babou (zelená)
- ulice v Svätom Jure (alternatívna trasa) a následne lesný chodník cez hrad Biely Kameň (modrá)
- asfaltka a lesná cesta z Vývratu smer Rohožník (modrá)
- lesné cesty a obec Boleráz (úsek medzi Majdánom a ŽST Boleráz zrušený okolo roku 2001) (modrá)
- lesné cesty medzi Hubalovou a Zochovou chatou v areáli zvernice (modrá)
- lesné cesty medzi Košariskom a zelenou značkou neďaleko TIM Močiarna (modrá)
- lesné cesty medzi Plavecký Mikulášom a Brezinkami (trasa platná pred oplotením zvernice) (modrá)
- lesný chodník medzi TIM Traja jazdci - Pod Veľkou Homoľou (červená, modrá, zelená, žltá)
- ulice a cestné komunikácie vedúce k železničným staniciam v Stupave (modrá), Lozorne (zelená), Perneku (modrá a žltá), Kuchyni (modrá), Rohožníku (modrá), Sološnici (zelená a žltá), Plaveckom Mikuláši (modrá, zelená a žltá) a Hradišti pod Vrátnom (modrá, zelená a žltá)
Fotografia na záver 1: stará značka červenej, modrej a zelenej (pôvodne červenej, zelenej a žltej) na úseku medzi TIM Pod Veľkou homoľou a TIM Traja jazdci. Žltá bola preznačená na modrú na prelome 70. a 80. rokov.
Fotografia na záver 2: modrá značka nachádzajúca sa neďaleko rázcestia žltej trasy a banského náučného chodníka nad Pezinkom. To, či skutočne pochádza z oficiálnej modrej trasy alebo išlo len o nejakú neoficiálnu, sa nám nepodarilo zistiť. Žiadna mapa modrú trasu týmito miestami neviedla a v okolí sme ďalšie modré značky nenašli.
TIP: všetky dohľadateľné zrušené úseky Cesty hrdinov SNP vrátane historických informácií a ďalších zaujímavých faktov nájdete na samostatnej stránke historia.cestasnp.sk.
Článok bol vydaný v lete 2020 a postupne je dopĺňaný.
Posledná aktualizácia: 16.06.2023